Enklare, tryggare och mer tillgänglig vård vid sömnapné ska bli resultatet av ett nytt samarbete mellan Iboxen och Aleris.
I stället för behöva besöka Aleris sömnapnémottagning, ska vårdföretagets patienter i framtiden kunna hämta och returnera medicinsk utrustning via Iboxens leveransboxar. Lösningen med boxar ger patienterna fler fördelar. Förutom att spara tid behöver inte starten på utredning och behandling av sömnapné begränsas till mottagningens öppettider eller särskilda drop-in tider.
— Vi vill göra det enklare. Patienter kan nu välja när och hur man vill hämta sin utrustning vid utredning och behandling av sömnapné. Det ger en ökad tillgänglighet och trygghet för patienten att veta att det finns flera sätt att vara delaktig i sin egen vård, säger Mikael Lindh, affärsområdeschef på Aleris i ett pressmeddelande.
Iboxens leveransboxar står utomhus och med det är infrastrukturen tillgänglig dygnet runt, året om. Tillsammans med Aleris har Iboxen tagit fram en ny säker lösning som ökar samverkan mellan patienten och vården. För att hämta och lämna något i boxen krävs att personen legitimerar sig via mobilt BankID.
— För tio månader startade vi bygget av ett nytt, rikstäckande nät med leveransboxar utomhus – tillgängliga för alla dygnet runt. Det finns ett stort intresse kring vår lösning och flera spännande användningsområden har dykt upp. Det känns riktigt bra att vi så snabbt kunnat hitta en smidig och bekväm lösning för Aleris och deras patienter, kommenterar Tim Jörnsen, vd på iBoxen.
Aleris och iBoxen är först ut och ensamma i Sverige med att nyttja smarta leveransboxar inom specialistvården.