Iboxen placerade ut de första leveransboxarna på Södermalm i Stockholm i mars förra året. Nu, drygt ett år senare, finns 1 009 leveransboxar i 45 av Sveriges kommuner. Dessutom är avtal med två nya transportörer på väg in.
Iboxen är ett paketinfrastrukturbolag som bygger ett rikstäckande nätverk av paketboxar, för alla transportörer som vill att nyttja. Nu har man nått milstolpen 1000 utplacerade boxar. När Iboxen lanserades 2021 sade man att planen var att ställa ut 50 000 boxar – idag tror man dock knappast så många kommer att behövas.
– Vi kommer ju inte ställa ut boxar bara för sakens skull, utan växa med förnuft och där de används. Planen just nu är att finnas i 65–70 kommuner när vi stänger 2022. Vi ska ha en infrastruktur med boxar i hela landet, sedan hur många det blir, det får tiden utvisa, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.
Två nya avtal på gång
Iboxen har idag avtal med tio av Sveriges största transportbolag, vissa använder sig både av eget och av Iboxens nätverk. Inom kort tecknas ytterligare två avtal, vilka iboxen inte vill avslöja, men de enda av de större paketaktörerna man ännu inte har avtal med är Postnord, Instabox och Budbee.
– 1 000 boxar är en viktig milstolpe och samtidigt är det bara början på iBoxens resa. Vi har full finansiering att fortsätta att utveckla en helt ny infrastruktur med leveransboxar med en unik tillgänglighet, kommenterar Tim Jörnsen, vd för iBoxen.
Via iBoxen kan e-handlare just nu nå cirka 40 procent av Sveriges befolkning. Iboxen backas av fastighetsägarna SBB och Balder, men ställer ut boxar överallt där man hittar samarbetsvilliga partners.
– Vi jobbar med alla fastighetsägare, kommuner, allmännyttan och bostadsrättsföreningar. Balder har ett väldigt stort och bra bestånd med bostäder, så där ställer vi naturligtvis ut boxar. Det gör vi även vid de fastigheter som SBB äger i de fall de ligger bostadsnära, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.
Svensk Handel spår att e-handeln kommer stå för 40 procent av den totala detaljhandeln år 2030. Idag är motsvarande siffra 16 procent. Det innebär att framtidens paketvolymer kommer ställa till stora problem om det inte finns tillräckligt med hållbara leveransalternativ.
– Det är tydligt att de fastighetsägare och kommuner som prioriterar hållbarhet, och digitaliserar för att underlätta för hyresgäster och invånare, ser vår öppna infrastruktur som det självklara alternativet. De vill inte binda upp sig till en enskild aktör som endast värnar om sina egna paketvolymer.
Om det är kommunmark, hur är dialogen med kommunerna?
– Vi har samarbeten med flera kommuner. En del är väldigt snabba och förstår värdet av en gemensam infrastruktur och för andra kommuner tar processen lite längre tid.
Iboxen jobbar även med nya användningsområden för sina boxar, t ex inom sjukvård, servicelogistik, samt som click and collect-lösning. Man har även utvecklat en möjlighet att använda boxen C2C för att exempelvis sälja begagnade varor, lämna över reservdelar eller nycklar.
– Än så länge nyttjas boxarna i liten skala när det gäller privatpersoner. Vi har några företag som ser iBoxen som en perfekt lösning för click and collect, som avlastar personalen och gör det bekvämare för konsumenterna. Dessutom ger det en tillgänglighet även efter att butiken har stängt. Giab är ett företag som precis startat och fler är på gång.
Ska ni expandera utomlands och i så fall när och var?
– Det finns ett intresse från utlandet, men i nuläget är det Sverige vi satsar på och här ska vi få till en rikstäckande och heltäckande infrastruktur som alla kan använda.
Idag finns iBoxens 1 009 leveransboxar i 45 av de största kommunerna i Sverige. Bland annat i Gävle, Göteborg, Helsingborg, Karlstad, Lund, Linköping, Malmö, Norrköping, Jönköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Örebro.
Av Klara Eriksson