Iboxen: “Vi kommer aldrig att köra ut ett enda paket”

Infrastrukturbolaget Iboxen planerar att ställa ut 50 000 paketboxar till 2026 – som är öppna för alla transportörer att nyttja. “Vi har avtal med drygt 10 bolag nu, i stort sett hela marknaden förutom Postnord, Instabox och Budbee, och vi har diskussioner med alla de tre”, berättar Iboxens medgrundare Thomas Backteman i podden E-handelstrender.

Iboxen lanserades i februari, som en miljardsatsning på ett transportörsoberoende paketbox-nätverk. Bolagets stora investerare är två fastighetsföretag; SBB och Balder, och det är ingen slump, berättar Thomas Backteman i senaste avsnittet av E-handelstrender, då deras paketskåp har mycket gemensamt med fastigheter.

– Fastighetsbolagen kan se boxen som en liten fastighet, med en liten hyra från från transportbolaget. Det är ganska enkelt för dem att förstå affärsmodellen, och de ser behovet i sina fastigheter. Det är den kombinationen som gör att det är fastighetspengar som finansierar det här.

Iboxen har ställt ut drygt 150 boxar hittills – ett 100-tal i Stockholm och 50 i Boden, för att testa funktionen i glesbygd och tufft klimat. Under året ska ytterligare 3 000 boxar ställas ut, framförallt i Stockholm men även i Göteborg.

– Därefter blir takten mellan 5 000 – 7 000 per kvartal. Till 2026 är planen att ställa ut 50 000 boxar.

Emma Lindgren, head of public relations på Svea och Thomas Backteman, medgrundare Iboxen, intervjuas i avsnitt 181 av podden Ehandelstrender. Foto Urban Lindstedt.

Ständig tillgänglighet

Varför antalet är just 50 000 beror på att Iboxen räknat ut att det behövs ett paketskåp på 90 hushåll: beräknat på parametrar som hushållens storlek, e-handelns tillväxt o s v. Skåpen ska stå utomhus, men nära hemmen, och vara tillgängliga dygnet runt, året om.

– Det är för att transportbolagen ska kunna nyttja nattfönstret för leveranser. Idag är det ju så att alla levererar paket mellan 07.00 – 22.00 sedan har de egentligen inga leveranser under natten. Vi har satt en prismodell som gör att det är två kronor billigare att lägga in paket under natten: gör bolagen det, och dessutom med hållbara drivmedel, då får man den absolut bästa miljöeffekten.

Vi har satt en prismodell som gör att det är billigare att lägga in paket under natten: gör bolagen det får man den absolut bästa miljöeffekten.

Dessutom kräver e-handelns enorma tillväxt en ökad leveranskapacitet generellt – och då är det viktigt att det blir en hållbar sådan. Nattleveranser i storstadsregioner gör att man slipper köer och trängsel och kan leverera fler paket per timme. På glesbygd och i villaområden ger paketskåp dessutom kortare transporter då det krävs färre stopp.

– Vi måste få till en ny storskalig leveransform om vi ska klara av den här tillväxten som är på paketsidan. Senast 2025 kommer en vanlig tisdag i mars vara som tisdagen efter Black Friday idag, och det är klart att om vi då ska stå och vänta en timme på paket utanför ombuden, som översvämmas av burar och paket så kommer det blir en flaskhals för  e-handelns framtida expansionsmöjlighet.

Bara infrastruktur – inga leveranser

Grunden i Iboxens idé är att få med transportörerna på tåget, och hittills går det bra, enligt Backteman. Hittills har man bland annat skrivit avtal med bl a Best, Earlybird och Premo.

– Vi har avtal med drygt 10 bolag nu, i stort sett hela marknaden förutom Postnord, Instabox och Budbee, och vi har diskussioner med alla de tre. Förhoppningen är att alla på sikt ska vilja använda våra skåp.

Förhoppningen är att alla på sikt ska vilja använda våra skåp.

Han menar att själva grunden och kärnan i deras affärsmodell är att bara erbjuda infrastrukturen, och att lova dyrt och heligt att aldrig själva börja köra leveranserna.

– Vi kommer aldrig köra ett enda eget paket, vi är ett infrastrukturbolag: vi kommer äga plåtskåp och rätten att ställa ut plåtskåpen, säger Thomas Backteman i podden.

– Sedan har vi ett öppet API mot paketbolagen som är de som lägger in paket i skåpen. Vi har sett det som en viktig konkurrensfördel och ser ju det när vi pratar med transportbolagen att det är viktigt för dem att vi inte konkurrerar med dem.

Förra veckan meddelade Budbee att man öppnar upp sitt paketboxnätverk för andra transportörer, men det tror Backteman är en svårare väg att gå för last mile-aktörerna.

– Alla andra som har boxar kör primärt sina egna paket till boxarna och det kommer alltid vara utmanande för dem att öppna upp. Varför ska DHL skicka pengar till en av sina huvudkonkurrenter för att lägga in paket i deras skåp, det kommer inte att fungera tror jag.

Postnord har under våren påbörjat en storskalig paketboxutrullning i Sverige, men även de hoppas Backteman, som har en bakgrund som kommunikationschef på Postnord, kommer se fördelen med en oberoende rikstäckande boxinfrastruktur.

– Det är vår absoluta förhoppning att de kommer se fördelarna med att nyttja våra skåp. De ställer ju ut egna boxar nu, en viktig del av deras satsning framåt också. Men vår idé är ju att täcka hela Sverige med boxar.

För Iboxen är det inte leveranserna som är grejen, utan att hyra ut skåpen för leveranser av paket och ex. medicinsk utrustning som måste hem till människor för att sedan skickas tillbaka. Samma sak med returer – de ska i framtiden enkelt kunna avlämnas i skåpen. Bommade hemleveranser som enkelt kan läggas i skåpet i stället är ett annat viktigt användningsområde.

– Vi har bara sett början till vad man kan nyttja infrastrukturen till när den väl står på plats, säger Thomas Backteman.

Av Klara Eriksson