I december tog Icas nya Ocado-automatiserade e-handelslager i drift. – Uppstarten har funkat otroligt bra och tekniken funkar jättebra. Vi har ett litet problem med att hitta chaufförer, men det är vi nog inte ensamma om, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.
Den svenska e-handeln av dagligvaror har tagit ett rejält skutt uppåt under pandemin, och utgör nu sex procent av den totala försäljningen. Icas e-handelsresa började som enskilda initiativ från de fristående handlarna, men har sedan 2015 skett under ett gemensamt paraply.
– Den vanligaste frågan jag får är om e-handel verkligen är något för Ica och Ica-butikerna, med tanke på vår modell med fria handlare i samverkan. Mitt svar är att ”Ni ska få se att det fungerar alldeles utmärkt”, sa Anders Svensson på Dagligvarunytts seminarium Mat och E-handel på tisdagen.
– E-handel av dagligvaror handlar mycket om skala, och det har Ica mycket av.
Handlarna får egna butiker på nätet
2020 var Icas omsättning på nätet sex miljarder, och målet är att fortsätta vara Sveriges största dagligvaruaktör på nätet. För att lyckas med det tog Ica 2018 det strategiska beslutet att inleda ett samarbete med brittiska Ocado och ta del av deras automationsteknik, robotlager och deras logistik- och e-handelsplattform.
Icas nya Ocado-automatiserade robotlager i Brunna togs i drift i december och plattformen används för Icas e-handelsflöden både från det nya robotlagret, men även de manuella plocklagren i Stockholm och Göteborg, och även för butikspåfyllnaden.
– Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Ocado. 21 december 2021 togs lagret i drift och uppstarten har funkat otroligt bra, och tekniken funkar jättebra. Vi har haft ett litet problem med att hitta chaufförer, men det är vi nog inte ensamma om, sa Anders Svensson på Mat och e-handel.
I lagret kommer Ica kunna hålla ett sortiment på 50 000 artiklar – något som appellerar till de allt kräsnare konsumenterna, med en rad olika intoleranser och dieter – och en e-handelsorder plockas på bara några minuter av robotarna. Ocados plattform utökar även hastigheten och kvaliteten i butiksplocket, där den också används.
– Dessutom har Ocado nu anpassat systemet så handlarna kan presentera sin egen butik på nätet, med egna priser och butiksanpassat utseende. Med hjälp av AI får kunden förslag på en order som man kan lägga till och dra av ifrån. Det går oerhört mycket snabbare att handla och snittköpet går uoo med intelligensen som finns i det här systemet, berättar Anders Svensson.
Gå mot marknadsplats
Potentialen inför framtiden är stor, och Ica planerar att samordna apoteksleveranser från egna apotekskedjan Apoteket Hjärtat på sikt, och möjligheten finns att gå mot en marknadsplats med ett större utbud av varor.
– Ocados plattform erbjuder framförallt en köpupplevelse i världsklass, med 2 000 utvecklare som hela tiden jobbar med att utveckla plattformen.
En kritisk framgångsfaktor för tillväxten är dock ett bra last mile-erbjudande där kunderna särskilt föredrar hemleveranser och på sistone har mat-e-handlarna och convenienceaktörer som pressbyrån sett sig utmanade av “quick commerce”-aktörer som Foodora med flera.
– Från Icas sida så kan jag säga att vi är väldigt bekymrade över hur vi med vårt varumärke, skulle kunna ha ett konkurrenskraftigt erbjudande där. Därför att de bud som levererar den här typen av lösningar jobbar inte med den typen av anställningsavtal och trygghet som vi som arbetsgivare vill kunna erbjuda alla våra medarbetare, sa Anders Svensson.
– Det är en viktigt faktor att ta hänsyn till så vi får se var quick commerce tar vägen.
Av Klara Eriksson