Industrikraft startades i somras av fem industribolag; Alfa Laval, Boliden, SKF, Stora Enso och Volvokoncernen, för att driva kärnkraftsfrågor och på så vis säkra eltillgången. Nu får organisationen 12 nya delägare. Tillskotten är ABB, AFRY, Alleima, Billerud, Epiroc, Hitachi Energy, Höganäs AB, Saab, SSAB, Södra, Vectura och Volvo Cars. De 17 delägarna ska nu gemensamt driva elfrågan, bl a med hjälp av en ny energisystemanalys signerad Robert Andrén.
Det var i början av sommaren som det nygamla konsortiet Industrikraft AB drog i gång. Nygammalt, eftersom den första versionen – Industrikraft Sverige AB – bildades för 15 år sedan med siktet på att två nya reaktorer skulle finnas på plats vid Ringhals 2023.
Det blev inga reaktorer eftersom projektet lades i malpåsen efter att Vattenfalls dåvarande vd Lars G Josefsson fick sparken av Maud Olofsson på grund av Vattenfalls affärer i Tyskland.
Industrikraft driver frågan att ”samtliga fossilfria energikällor behövs” i den industriella omställningen, och ska jobba för att säkra tillgång till fossilfri el till konkurrenskraftiga priser åt svensk industri.
Nu får de fem grundarna av industrikraft; Alfa Laval, Boliden, SKF, Stora Enso och Volvokoncernen, tolv nya partners, något som fanns i kikaren vid bildandet av Industrikraft innan sommaren. Samtidigt tillsätts, Robert Andrén, tidigare generaldirektör för Energimyndigheten, som expertutredare. Han ska göra en energisystemanalys på Industrikrafts uppdrag.
– Genom i nuläget 17 delägare får samtliga industrisektorer en god representation i Industrikraft och vi blir en tydligare part i fortsatta dialoger om hur det svenska energisystemet bör finansieras, säkras och byggas ut, kommenterar Tom Erixon, ordförande i Industrikraft.
– Industrikrafts position kommer ta sin utgångspunkt i en energisystemanalys som Robert Andrén med sin djupa expertis håller ihop. Den analysen blir inte minst viktig i kontexten kring investeringar i kärnkraft.
Industrikraft ska bland annat kartlägga hur industrins elbehov idag och de kommande decennierna ser ut, men också tydliggöra vad industrin själva kan göra här och nu och vad som kan behöva ändras i regelverken för att industrin ska kunna vara mer aktiv i utvecklingen av elsystemet.
– Jag ser mycket fram emot att arbeta med ett samlande perspektiv för industrins elektrifiering och ambitioner att nå fossilfrihet, kommenterar Robert Andrén.
– Vi kommer luta oss på den expertis och kunskap som delägarna besitter och nyttja mycket av den kunskap som redan har tagits fram i olika rapporter och statliga utredningar,