När Trafikverket i helgen införde sitt nya IT-system för tågplanering gjorde sig många tågoperatörer redo för det värsta, men första dygnet har systemet klarat. På godssidan dras företagen dock av mycket manuell hantering för att få allt att fungera.
Inför Trafikverkets byte till MPK, marknadsanpassad planering av kapacitet, den 11 december uppmanades tågoperatörerna att vara redo att halvera trafiken vid eventuella problem. Systemskiftet har kritiserats för att inte vara tillräckligt väl förberett och testat, flera tågföretag gjorde sig också redo för en kraschlandning. Men nu verkar det som att övergången fungerat bra.
Enligt ett pressmeddelande från Trafikverket har trafiken under söndagen “haft god punktlighet och fungerat överlag väl”. Under dagen kommer det visa sig hur systemet klarar sig även under vardagen och rusningstrafik. De skriver också att ett annalkande snöområde kommer sätta systemet på prov om det blir aktuellt med omledningar.
I en intervju med Sveriges Radio uppger Dan Olofsson på SJs pressjour att övergången har gått bra, men att företaget har beredskap för problem under veckan när resandet och antalet avgångar ökar inför jul.
Svårare för godstrafiken
På godssidan har det dock inte varit lika lätt. Enligt Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på Tågföretagen, har deras medlemmar redan stött på en hel del utmaningar som kräver manuell hantering
– Igår var en enkel dag då det är relativt lågtrafikerat på söndagar. Idag är systemet igång och det ska snöa, så de stora bristerna och hur mycket vi mäktar med att hantera manuellt kommer nu stresstestas på riktigt, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på Tågföretagen.
– Det är ju många både hos Trafikverket och oss som sitter och jobbar för att få det att fungera. Så jag skulle säga att det fått en fin start men det finns mycket kvar att göra, säger Lina Lagerroth.
Trots systembytet så ligger Trafikverkets planering fortfarande efter. Lina Lagerroth berättar att myndigheten sagt att de inte kommer kunna hålla planeringskravet på 18 veckor under hela 2023. Och när det kommer lösas är oklart.
Av Emanuel Lehtonen