Instabox, som enligt Financial Times är Europas tredje snabbast växande techbolag, når efter den senaste investeringsrundan en värdering på en miljard dollar, och är Sveriges senaste unicorn.
Instabox tar in ytterligare 190 miljoner dollar i en ny investeringsrunda ledd av Verdane, som även omfattar nuvarande ägare som Creades och EQT Ventures, med flera investerare. Det innebär att bolaget nu ingår i den magiska klubben av ”unicorn”-bolag: som ges startupbolag som uppnår en värdering på över en miljard dollar. Andra svenska enhörningar är exempelvis Klarna och Einride.
De senaste åren har bolaget haft en tillväxttakt på ca 300 procent, och företaget erbjuder nu leveranser till paketskåp och hemleveranser i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna, samt gjorde nyligen sitt intåg på den tyska marknaden. Under det senaste året har företaget också förvärvat marknadsledare inom samma dag-leveranser i både Norge (Porterbuddy) och Nederländerna (Red je Pakketje).
I Sverige visar ny statistik från Post- och telestyrelsen att Instabox även växte starkt på den svenska marknaden under 2021, och tog marknadsandelar under 2021.
Instabox kommer enligt ett pressmeddelande att använda finansieringen för att fortsätta investera i hållbara lösningar, optimera sin marknadsledande teknologi och öka sitt avtryck på andra europeiska marknader.
– Jag är glad för förtroende som både befintliga och nya investerare visat oss. Den globala paketmarknaden fortsätter att växa varje år och Instabox blixtsnabba, smidiga och helt fossilfria leveranser skiljer oss från traditionella leveransföretag. Den nya finansieringen kommer att hjälpa oss att utveckla vårt koncept vidare och förbättra vår service och göra den ännu mer hållbar och kundfokuserad, kommenterar Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.
Instabox har varit pionjär inom branschen när det gäller hållbarhet, och gick tidigt över till fossilfria leveranser, vilket ha visat sig vara en konkurrensfördel, då även e-handlare som Apotea och Lyko driver på för att pressa transportörerna att ställa om. Lyko har t ex nyligen bestämt sig för att ta bort alla icke-fossilfria alternativ från deras checkout.
– Med ett fokus på hållbarhet, flexibilitet för kunden och vår avancerade techstack, har vi funnit den vinnande kombinationen av marknadsledande skåpleveranser och hemleveranser. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta revolutionera fraktvärlden, fortsätter Alexis Priftis.
Av Klara Eriksson