Instabox växer – och med det ansvaret

Instabox växer så det knakar. 2021 nådde leveransbolaget en omsättning på 700 miljoner SEK och i dagarna köptes norska hemleveranstjänsten Porterbuddy. Värderingen av bolaget skjuter även den i höjden. Men med storlek kommer stort ansvar, anser medgrundaren Alexis Priftis. ”Vi har kommit till en position där vi verkligen kan göra skillnad” säger han i senaste avsnittet av E-handelstrender.

Tillsammans med två medgrundare startade Alexis Priftis paketbox-aktören 2015. I podden beskriver han hur de då trodde att de ”kommit på” paketskåpet, och besvikelsen när de upptäckte att det redan fanns.

– Vi tyckte det var jättesmart: att lämna en massa paket på ett ställe och använda skåpen även till annat: som en generell servicepoint, säger Alexis Priftis i podden E-handelstrender.

I stället gick de vidare till att fokusera på att bygga upp en transportörsverksamhet med paketskåp som leveranspunkt. Idag har man vuxit till att täcka alla Sveriges postnummer och även expanderat till Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland.

En av våra styrkor är att vi är väldigt bestämda

2021 hade bolaget en omsättning på 700 miljoner kronor. Bolaget värderas dessutom högt – enligt Breakit till hela 7 miljarder. I podden låter anas att värderingen ligger i underkant.

Men resan mot miljardbolag har inte bara varit enkel.

– Vi kämpade i 1,5 år för att ta in pengar, och den första emissionen var på bara två miljoner, säger han. Vi har kämpat oss igenom en massa saker. Men en av våra styrkor är att vi är väldigt bestämda, säger Alexis Priftis.

Eget åkeri och egna anställda

Ett starkt engagemang för att göra konsumenter och kunder nöjda är något som utmärker företaget, som utpekades som ”en favorit” av e-handlarna när Dagens Logistik kartlade last mile-marknaden 2020. Alexis Priftis berättar i podden att han och de andra grundarna regelbundet tagit emot kundtjänstsamtal under årens lopp – inte alltid roliga sådana.

– Det är så man bygger företagskultur, genom att vara ett exempel för andra. Det finns en stolthet i att kämpa hårt och blöda lite ibland.

Något som skiljer Instabox från många av deras mindre rivaler är att att de har eget åkeri med egna anställda chaufförer och bilar – i stället för att använda sig av underleverantörer. Idag har bolaget 32 terminaler, varav 15 i Sverige och 2 700 anställda.

En fördel är att man därigenom har kontroll över leveranskedjan och t ex kan ställa hårda hållbarhetskrav på den egna verksamheten, och veta att de uppfylls, menar han.

– Men det blir svårare och svårare att driva åkeriverksamheten bättre än vad underleverantörer skulle göra ju större vi blir. Jag kan inte garantera att vi ska ha det så för all framtid.

Tuff men nyttig vagga

Den svenska last mile-marknaden, som varit Instabox vagga, sticker ut enligt Alexis.

Mycket är Pär Svärdsons förtjänst

– Hur kommer det sig att det finns så många duktiga logistikbolag i Sverige? Jo, mycket av det är Pär Svärdsons förtjänst. Han var vår första kund och gav oss chansen och en massa andra. Han är besatt av logistik och har använt sin styrka till att hjälpa andra.

Alexis tror att den tuffa konkurrensen har varit nyttig, och gjort dem och deras rivaler bättre. Och alla de tjänster som nu dyker upp har sin plats – vissa dock större plats än andra.

Med storlek följer ansvar

Under intervjun återkommer han flera gånger till att han är och vill vara stolt över sitt företag. På frågan om han kan ge ett exempel nämner han övergången till 100 procent fossilfria transporter.

– Jag är ganska stolt över skiftet till fossilfritt. Vi hade varit och nallat ganska länge på frågan, att om vi inte tar det här på allvar kommer vi att vara direkt ansvariga för att döda planeten.

Om vi inte tar det här på allvar kommer vi att vara direkt ansvariga för att döda planeten

Hållbarhet, och att utveckla nya verktyg och tjänster kommer att vara en viktig del av Instabox ”för all framtid” och är ett område där det finns mycket mer att göra. Och ansvaret växer med företagets storlek.

– Vi har kommit till en position där vi verkligen kan göra skillnad och det tycker jag förpliktigar. Jag tycker att jag har ett ansvar, eftersom jag nu haft en sådan tur, och vill betala tillbaka genom att göra en massa bra grejer.

Lyssna på avsnittet av E-handelstrender här.

Av Klara Eriksson