Svenska Inzile vill starta produktion av sin eldrivna lätta lastbil Pro4 i Spanien, för att kunna leverera elfordon till södra Europa. Målet är att produktionen ska påbörjas 2022, då en befintlig jättefabrik i Barcelona ska omvandlas till ett e-mobilitetskluster.
Inzile, som designar sina lätta ellastbilar i Tranås, och monterar dem i Västervik, söker kontinuerligt möjliga produktionsställen utomlands. Ett sådant är en fabrik i Barcelona som kommer att stängas i slutet av 2021. Inzile vill inte säga vilken det är, men en mycket rimlig gissning är att det handlar om Nissans fabrik i Barcelona, som stänger i slutet av året, vilket fick tusentals anställda att gå ut på gatorna och demonstrera i maj 2020.
– Det är en jätteanläggning, på drygt 500 000 kvm, med flera tusen anställda och ännu fler underleverantörer i regionen, säger Inziles vd Ragnar Åhgren till Dagens Logistik.
Jättefabrik blir e-mobiltetshub
Barcelona planerar nu att göra om fabriken till en hub för framtida e-mobilitet, och samlar intressenter för att etablera sig i lokalerna, och för att ta del av den kunskap och de upparbetade produktionskedjor som finns i regionen, bl a med stöd av EUs ”Green deal” – där återhämtningsstöd för att klara Covid-19-pandemin styrs mot en omställning mot fossilfrihet.
Tillsammans med en spansk initiativtagare har Inzile presenterat sitt expansionsprojekt för offentliga myndigheter, statliga och lokala, för att delta i ”Decarbonization Hub” i Zona Franca, Barcelona. Denna så kallade D-Hub är inriktad på elfordon och andra industri-, logistik- och techföretag med innovativ och hållbar profil för att kunna dra nytta av den stora expertis som finns i området och skapa nya arbetstillfällen.
– En produktionsanläggning i detta traditionella fordonscentrum kommer också att underlätta för oss att hitta rätt distributionskanaler för avsättning av den producerade volymen, kommenterar Inziles sälj- och marknadschef Klas Åhgren.
Intressant marknad
Om företaget startar en monteringslina i Barcelona handlar det om att hyra in sig på omkring 20 000 kvm i fabriken. Inzile vill bli gärna bli en del av detta regionala fordonskluster, och ser dessutom Barcelona och södra Europa som en framtida marknad där man gärna vill ha en regional närvaro.
– Oh ja, Barcelona och öarna i Medelhavet är superintressant för oss, vi vill kunna sätta upp fabriker där det finns behov, och här finns inte bara det utan bra logistik och möjligheten att kunna producera tunga delar som chassi på plats.
Störningar i försörjningskedjan
Inzile bygger eldrivna fordon genom att importera standardiserade komponenter som man monterar ihop i anläggningen i Västervik. Pandemin har dock slagit hårt mot företagets försörjningskedjor.
– Det har varit bekymmersamt, särskilt i Kina har vi haft problem med stängda fabriker och problem att få hem grejerna. Men det har blivit mycket bättre nu, säger Ragnar Åhgren.
Nu satsar företaget i stället på att regionalisera försörjning och montering.
– Framöver kommer vi ha flera leverantörer och gärna europeiska sådana, kvalitetstillverkande företag. Spanien är världens nionde största fordonstillverkare och vi ser fram emot att samarbeta med leverantörerna som finns däromkring i Barcelona, säger Ragnar Åhgren.
Om förhandlingarna går i lås kommer det vara möjligt att producera upp till 5 000 Inzile-fordon per år med start i början av 2022.
Inzile Pro4 är en eldriven lätt lastbil. Elektriska arbetsfordon (EUV) är ett nischsegment inom fordonsindustrin som väntas växa snabbt de kommande åren, med utvecklingen inom fossilfri citydistribution. Bland kundgrupperna märks fastighetsbolag, transportföretag, kommuner och parkförvaltningar samt e-handlare som vill eliminera utsläppen i städerna.
Av Klara Eriksson