“Jag drivs av nyfikenhet”

INTERVJUN Arne B Andersson är en av de mest välkända profilerna inom svensk e-handel. Han har under decennier agerat kunskapsspridare och e-handelsrådgivare, länge på Postnord men numera på Svensk Handel. Men hur blir man “Arnepåposten” med en hel bransch?  “Det har alltid varit nyfikenheten som drivit mig.” säger Arne.

Artikel ur Dagens Logistik nummer 1 2024 – ute nu!

Inte många vet det, men Arne Andersson heter egentligen Arne Elfvendahl – namnbytet gjorde han för fyra år sedan:

– Det är min mormors flicknamn och dottern ville ta det namnet, då var jag också tvungen att byta. Men Arne Andersson är ju mitt artistnamn, så det är det jag använder utåt så att säga, skrockar han på klingande dalmål.

Dialekten har han inte bytt – trots att han flyttade till huvudstan för fyra decennier sedan. 1981 påbörjade han sin logistikkarriär som trafikledare på SJ och 1988 blev han säljare på det då nystartade affärsområdet Expressgods inom SJ Gods (numera Green Cargo).

– Mitt syfte har alltid varit att sprida kunskap, men det kan nog ha lett till att Postnord fått fler paket att hantera, säger Arne B Andersson. Foto Svensk Handel

– Jag har jobbat med logistik på ett eller annat sätt under hela mitt yrkesliv. SJ Express var en helt fantastisk expressgodstjänst som existerade i några år med helt oslagbar service – alla persontåg tog expressgods så vi kunde ha 20 avgångar till Göteborg per dag.

Godset var t ex datorer: HP var en stor kund och olika reklambyråer som skickade original. Tjänsten växte snabbt och omsatte som mest 300 miljoner kronor.

– SJ var ju glada i början men efter ett tag blev det ganska besvärligt att hantera volymerna. De blev nog ganska lättade när Posten valde att köpa Expressgods 1991.

Arne följde med i köpet, men hos postjätten blev tåglösningen inte långlivad.

– Det var en totalt misslyckad affär, förmodligen en av de sämsta Posten gjort. De förstod inte hur de skulle utveckla tjänsten, och eftersom de inte ägde tågen var det svårmanövrerat. Tjänsten var olönsam och lades ned efter några år. Arne gick över till Postens säljavdelning för logistik och lättgods, en liten del av postjättens verksamhet på den tiden. Med åren kom han där att fungera som ett affärsstöd i organisationen.

– Jag har nästan hela tiden rört mig i olika specialistroller, utan att behöva ha något linje- eller resultatansvar förutom några år på Posten Express där han var sälj och marknadschef. Jag är väldigt tacksam för det – att Postnord kunde se mitt sätt att bidra som något värdefullt, och jag har alltid haft stor frihet under ansvar.

E-handelns bäste vän

En bit in på 2000-talet händer någonting: e-posten slår igenom som kommunikationsmedel, samtidigt som “postorderhandeln” exploderar med den digitala utvecklingen: e-handeln ser dagens ljus och paketvolymerna börjar växa – samtidigt som brevvolymerna stadigt sinar. Fraktbolag som DHL och DB Schenker börjar knapra marknadsandelar inom B2C-handeln med tjänsteutveckling och växande paketombudsnät.

– Runt 2005 började vi titta på det här strategiskt. Vi kom fram till att vi skulle satsa på att sätta en “kunskapsram” runt vårt tjänsteerbjudande och bli e-handelns bäste vän.

“Prisjägaren, Prylälskaren och Njutaren” och “E-handel 2.0 – inte längre bara en bubblare” var tidiga namn på Postnords och HUIs e-handelsrapport, idag känd som E-barometern. Foto Arne Andersson

I samma veva blev Posten kontaktade av Jonas Arnberg på HUI Research som börjat följa utvecklingen inom e-handeln, och undrade om Posten ville anlita dem för att göra en rapport. Samarbetet inleddes och det som skulle bli “E-barometern” var född.

– Det var lite intern konkurrens mellan olika chefer där alla ville fronta rapporten. Jag var välkänd internt och upplevdes nog som rätt ofarlig, så valet föll på mig.

Arnepåposten myntas

2007 kom den nuvarande parhästen och kollegan Per Ljungberg in i Arnes liv – då som presschef på Posten. E-barometern hamnade under kommunikationsavdelningen, men Arne var fortsatt namnet utåt. De sociala medierna gjorde sitt insteg och Arne tog Twitternamnet “Arnepåposten” 2009.  I samma veva, runt 2009–2010 föddes en ny maktfaktor i branschen: ehandel.se.

– De var otroligt duktiga och växte fort. Grundaren Dan Nilsson har betytt oerhört mycket för att den svenska e-handelskulturen med “sharing is caring”, vilken lett till att vi har en otroligt välutvecklad e-handel idag.

Ehandel.se var dock till en början inga fan av Posten:

– Vi målades ut som gammelmodiga och tröga. Jag bestämde mig för att vända dem och göra dem till kompisar, vilket jag lyckades med. Ett frutktbart samarbete inleddes – inte minst genom eventet Emeet.

2009 slås Posten samman med sin danska motsvarighet och nya Postnord blir alltmer rumsrent i e-handelskretsar – mycket tack vare Arne.

– Mitt syfte har alltid varit att sprida kunskap, men det kan nog ha lett till att Postnord fått fler paket att hantera. Jag tror att min roll stärkte varumärket – åtminstone tills jag slutade, skrattar han.

Innovativa guldår

2013 inleds det Arne beskriver som Postnords “innovativa guldår”.

– Det var otroligt roliga år, Håkan Eriksson som var koncernchef då initierade ett tvärfunktionellt innovationsteam under ledning av nuvarande koncernchefen Annemarie Gardshol och vi lanserade massor av nya tjänster, bland annat Postnords paketapp som blev en succé.

2017 blev det omorganisation igen och ansvaret för den digitala utvecklingen spreds upp på flera avdelningar, vilket försvårade arbetet.

– Men vi kämpade på och det blev hyfsat bra ändå – en stor seger var när Paket och Varubrev slogs ihop i samma affärsområde.

Blickar helst framåt

Den 17 november 2020 – på sin 65-årsdag – gjorde “Arnepåposten” sin sista dag som anställd på Posten. Men något lugnt pensionärsliv har det inte blivit.

– Jag startade konsultbolag och jobbade vidare för Postnord. 2022 frågade Per Ljungberg om jag ville utveckla logistiknätverket i Svensk Digital Handel och jag nappade.

Snart blev det på heltid: med nätverk, spaningar och planering av D-congress i det som numera är Svensk Handel.

– Jag har trappat ner lite igen, sen i oktober har jag ledigt en dag i veckan. Men det är fantastiskt roligt att arbeta med Per, han sladdar in på morgonen och sprutar av idéer – man känner flåset i nacken. Och det är otroligt spännande att följa branschen, det händer massor, inte minst efter pandemin när vi fått omnihandel på riktigt.

– Jag har alltid gillat att blicka framåt och inom last mile skulle jag säga att vi är längst fram i världen i Sverige: det fullkomligt kokar av innovativa aktörer som Ingrid, Instabox och Budbee, Earlybird och nu Ica Paket.

Foto Svensk Handel

2024 hoppas han blir året då returfrågan kommer på agendan “på riktigt”.

Utvecklingen från linjära till cirkulära flöden kommer att sätta enorm kostnadspress på logistiken

– Det är mycket fokus på hållbarhet och utvecklingen från linjära till cirkulära flöden kommer att sätta enorm kostnadspress på logistiken. Jag hoppas e-handlarna verkligen börjar utnyttja returerna för att kapa kostnader.

Att få vara ”spindeln i nätet” är den största behållningen med jobbet.

– När jag kopplar samman folk och ser att det leder till fruktbara samarbeten, det är den största njutningen. Jag tänker inte bli någon föredetting som bara fortsätter för sakens skull – men jag drivs av nyfikenhet, och så länge jag känner att jag hänger med så vill jag fortsätta.

Av Hilda Hultén