Regeringen har bett Kommerskollegium analysera vad attackerna i Röda havet mot handelssjöfarten kan få för effekter för svenska företag. Deras slutsats är att konflikten leder till högre priser och förseningar – men inte samma dramatiska ökningar som under pandemin. Under januari har priserna på containerfrakt mellan Asien och Europa legat på en stabil, högre nivå.
Attackerna mot fraktfartyg i Röda havet får effekter för svensk utrikeshandel. Viktiga leveranser av material försenas till en början och de högre fraktpriserna påverkar företagens marginaler. Fraktpriserna kommer förmodligen ligga kvar på en högre nivå under en längre tid framöver, det visar en analys som Kommerskollegium gjort på uppdrag av regeringen.
Minskat till hälften
– Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt 9 procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, kommenterar Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium.
Efter det ökande antalet attacker från Huthirebeller mot fraktfartyg i Röda havet har fraktvolymerna genom Suezkanalen minskat kraftigt. I slutet av januari var fraktvolymerna i genomsnitt 2,8 miljoner ton per dag, jämfört med 4,8 miljoner ton per dag i mitten av december, enligt Kommerskollegium.
Räkna med förseningar
En sjötransport från Kina till Europa tar tre till fyra veckor om transporten går genom Röda havet och Suezkanalen. Alternativet, att köra runt Godahoppsudden, tar två veckor längre.
– Vi ser att både producenter och logistikbolag snabbt anpassar sig till nya förutsättningar och vi ser inte samma dramatiska ökningar av fraktpriserna som under pandemin, kommenterar Christopher Wingård.
Om man ser till The Shanghai Containerized Freight Index som visar priset för att importera en 20-fotscontainer från Kina, så har priset legat ganska stabilt på runt 3 000 USD den senaste månaden.
På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt.
Påverkar alla
Den längre restiden binder upp fartyg och containrar under längre tid vilket i sin tur driver upp priserna. Även högre försäkringspremier spelar in. Det är även svårt att på kort tid hitta andra leveransalternativ. Alla aktörer Kommerskollegium talat med förväntar sig att situationen blir långvarig.
– Fördröjningen påverkar både importerande och exporterande företag. På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt. För andra branscher som har planering på längre sikt spelar ett par veckor inte lika stor roll. Men i förlängningen kan de längre leveranstiderna och ökade kostnaderna för transporter leda till högre priser, fortsätter Christopher Wingård.
Av Klara Eriksson