Stockholm-Mälarregionen står inför en kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken. En anledning är att det i området saknas ändamålsenliga järnvägstekniska övningsanläggningar. Nu har Mälardalsrådet sammanställt en kartläggning av 20 potentiella anläggningar som de lämnat över till Trafikverket.
De nio regionerna som ingår i Mälardalsrådet ser att järnvägen i både Stockholm-Mälarregionen och Sverige i stort står inför en omfattande kompetensbrist, inte minst inom järnvägstekniska yrken. Det finns ett behov av fler utbildade bantekniker, eltekniker och signaltekniker. Då är det viktigt att ha tillgång till järnvägstekniska övningsanläggningar för de studerande i området. Dagens utbildningar genomförs i huvudsak vid Trafikverksskolan i Ängelholm, som främst rekryterar från södra Sverige.
Nu har Mälardalsrådet gjort en kartläggning över vilka möjligheter infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen kan erbjuda i form av övningsanläggningar för att säkra kompetensförsörjningen. De har hittat 20 befintliga, potentiella eller framtida anläggningar i området som de nu lämnar över till Trafikverket. Förhoppningen är att det ska leda till att fler utbildningar inom järnvägens bristyrken genomförs i området.
– I Stockholm-Mälarregionen sker stora delar av Sveriges järnvägstransporter. Det handlar om både en omfattande arbetspendling och stora godsflöden, som har effekter på transporterna i hela landet. Underhåll av befintlig järnväg, exempelvis vid godsnoden Hallsberg, och omfattande satsningar som Fyrspåret Uppsala-Stockholm och Ostlänken kräver tillgång till specialiserad kompetens i närområdet. För att fler ska kunna utbilda sig till järnvägstekniker behövs närhet till övningsanläggningar. Med vår kartläggning vill vi bidra till Trafikverkets arbete och ser fram emot dialogen i denna viktiga fråga, säger Irén Lejegren (S), ordförande för Mälardalsrådets styrgrupp inom kompetensförsörjning, i ett pressmeddelande.