Krig på sista mat-milen

Ytterligare en svensk uppstickare inom leveranser av mat till dörren har sett dagens ljus i sommar: investerarbackade Kavall, som likt Foodora och Vembla snabbt ska leverera matvaror hem till konsumenten från lokala lager. Snabba leveranstjänster av mat och dagligvaror har vuxit oerhört under pandemin, och fullt krig råder på många marknader om “convenience-ehandeln”.

Delivery Hero-ägda Foodora har under det senaste året gått från att hemleverera restaurangmat, till “quick commerce”: 15 minuters-leverans av varor från butikskedjor, och hemleverans av dagligvaror från egna darkstores. Till årsskiftet planerar man att öppna 50 sådana lokala lager i Sverige, och flera uppstickare som Vembla, Bolt och nystartade Kavall är på samma spår.

Kavall, grundat av Robin Rendahl och Peter Simon, ska leverera på så kort tid som 10 minuter. De startade upp verksamheten i Vasastan i början av sommaren, backade av en rad investerare.

Pandemin blåslampa

Det är självklart pandemin som blåser på investerarnas och tech-industrins intresse för att pumpa in pengar samt konstruera tjänster för leverans på de sista kilometrarna fram till kund. Att dagligvarusektorn är så intressant beror på dess storlek – även om marginalerna är pyttesmå, gör själva storleken på dagligvarusektorn att den är högvilt.

De nya apparna utlovar leverans inom så lite som 10 minuter, där Kavall är där ett svenskt exempel. Det innebär att ett nytt segment nu ser ut att drabbas av digitaliseringstrenden: den lokala närbutiken, bageriet och blomaffären. “App developers have declared war on the corner shop.” skriver Financial Times Tom Bradshaw, om fenomenet där investerare pumpar in kapital i tech-bolagen.

I Sverige har en flora av olika tjänster poppat upp på sistone, och i västvärldens riktiga storstäder råder nu fullt krig. För exempel på appar som nu slåss om kunderna i London – spana in tidningen UK techs genomgång.

Lager i stället för butiker?

Medan vissa av tech-aktörerna, som amerikanska Instacart, samarbetar med lokala butiker och har egna shoppers som plockar varorna där, satsar de flesta av de nya apparna på egna darkstores. Bland dem finns Gorillas i Berlin Foodora, Vembla och Kavall. Men hur man än gör är det svårt att få någon lönsamhet i verksamheten, och en frenetisk kamp om marknadsandelar, men även satsningar på att öka effektiviteten i logistikkedjan genom ex. automation pågår.

Något som kostar är arbetskraften, och de bud som t ex kommer med en kaffe och en bulle till den late konsumenten, är kanske det tydligaste exemplet på vad som brukar kallas för gig-ekonomin. Med tanke på branschens negativa lönsamhet, är det svårt att se hur kalkylen ska gå ihop om de anställda ska ha rimliga arbetsvillkor och löner.

I veckan rapporterade Foodoras ägare Delivery Hero, med svensken Niklas Östberg i spetsen, sitt resultat för andra kvartalet. 73 miljoner ordrar har levererats av koncernen under kvartalet, vilket är 79 procent mer än samma kvartal 2020. Någon lönsamhet finns dock inte, utan bolaget rapporterar en rörelsemarginal (EBITDA) på minus 2 procent, detta trots att bolaget nu är den största aktören för snabba leveranser utanför Kina, med verksamhet i 21 länder.

– Snabb leverans kommer att vara en stor del av Delivery Hero, men marginalerna i dagligvaruhandeln är otroligt låga. För att göra det ekonomiskt behöver vi förnya och förbättra oss. Det är fortfarande en lång väg att gå, kommenterade Niklas Östberg kvartalsrapporten till Reuters.

Av Klara Eriksson