Kronan på fem års logistikarbete

Mekonomen/Meca med inköps- och logistikbolaget BCP vann årets Retail Awards för sin logistikresa, genom vilken de konsoliderat och automatiserat logistiken – en process som tagit fem år och kantats av inslag som en global pandemi och en cyberattack.

Ur Dagens Logistik nr 4 2021

Det är två stolta personer som möter upp vid lagret i Strängnäs: Christofer Kohn, vd och Patrik Danielsson, logistikchef.

Christopher Kohn och Patrik Danielsson. Foto Klara Eriksson.

– Det är jätteroligt att vinna pris för sitt arbete. Vi hade aldrig trott att en femårig logistiktransformation skulle kunna vinna, säger Christofer Kohn om utnämningen som “Årets logistiksatsning.” 

Bileko Car Parts, BCP, som de jobbar på, är Mekonomen och Mecas gemensamma logistik- och inköpsbolag som försörjer bolagens 2 100 verkstadskunder och 350 butiker i Norge, Sverige och Finland, hälften av hela koncernens omsättning, eller 5,5 miljarder 2020.

Uppdrag: Integrerad logistik

Christopher och Patrik kom till Mekonomen Group 2015 och 2016, några år efter Mekonomens köp av norska verkstadsgruppen Meca, med uppdraget att integrera de båda bolagens logistik. Meca hade då centrallager för Sverige och Norge i en 10 000 kvm stor lokal i Eskilstuna och Mekonomens då 30 000 kvm stora centrallager för Sverige, Norge och Finland fanns i grannstaden Strängnäs. 

– Valet föll på att bygga ut Strängnäslagret, vilket enligt uträkningarna skulle bli mest kostnadseffektivt. I och med att lagren låg 20 minuter ifrån varandra så var skillnaden lägesmässigt inte så stor, båda låg bra till sett till vår tyngdpunkt, berättar Christopher Kohn. 

Vi var nog de enda som inte pratade pandemi i slutet av mars. I stället gick vi med papper och penna på lagret för att åtminstone få ut några ordrar

För att även Mecas lager skulle få plats i Strängnäs, bestämde man sig för att bygga ut och automatisera. I en utbyggnad på bara 2 000 kvm, fast med 25 meter i takhöjd, installerades ett skyttellager från TGW, som stod klart sommaren 2018. Idag rymmer det 70 procent av BCPs sortiment.

– Det är självklart inte avgasystem och takboxar vi talar om, men inte bara smågrejer: upp till 4,5 kg får plats i automationen, berättar Bilekos logistikchef Patrik Danielsson. 

På bara 2000 kvm, fast med dubbel takhöjd mot normalt, ryms 70 procent av Bileko-sortimentet. Foto BCP

Cyberattack + pandemi

Automationen togs i drift under lågsäsongen, sommaren 2018 och har hållit löftet efter noggrann intrimning.

– Det räcker inte att testa en automation med några få procent av dess kapacitet, utan testen måste upp till en stor del av dess fulla kapacitet för att veta säkert att det fungerar, säger Patrik Danielson.

Utöver att automatisera har Bileko bytt WMS och affärssystem, samt möblerat om “varenda kvadratmeter” i det nu 32 000 kvm stora lagret för optimal flödeseffektivitet: med fler områden där truckar kan ta sig fram, och varorna ordentligt sektionerade efter plockfrekvens.

När automationen tagits i drift och Mecas logistik skulle integreras i Strängnäs i början av 2020, tog två ”svarta svanar” varsitt bett i verksamheten:

– Vi drabbades av en cyberattack ungefär samtidigt som pandemin slog till. Vi var nog de enda som inte pratade pandemi i slutet av mars. I stället gick vi med papper och penna på lagret för att åtminstone få ut några ordrar, berättar Patrik Danielsson. 

Under tre veckor fick man nöja sig med att få ut tusen orderrader om dagen till kunderna, jämfört med 25 000 normalt, och en stor del av personalen lånades ut till konkurrenterna, för att hålla verkstäderna flytande. 

– Och när vi var tillbaka på banan och systemen igång så kom bullwhip-effekten och vi fick hiskeliga volymer att hantera i stället.

Trimmar med videoanalys

Bileko Car Parts har satsat på videoövervakning för att kunna bevisa kvaliteten i produktionen, här övervakas utleveranserna. Foto Klara Eriksson

Under sommaren hade man tid att komma ikapp, och i slutet av 2020 gick de i mål med logistikomställningen, genom vilken koncernen bl a gjort besparingar på 50 miljoner kronor om året. Idag lagras ca 90 000 artiklar i Strängnäs, och bilar med reservdelar avgår tre gånger per dag till Stockholm, två gånger per dag till en radie på några timmar till
Strängnäs, och en gång dagligen till övriga Sverige, Norge och Finland.

– Vi har också arbetat med att höja kvaliteten, och minskat felplocksprocenten från 0,3–0,4, procent till 0,15 genom att installera videoanalys, berättar Christofer Kohn.

Genom att bevaka exempelvis sektionen med lådor som ska utlevereras, vilket sker med teknik från Sib Solutions, kan man nu bevisa att produkterna lämnat lagret.

– Det funkar kanonbra, det var lite tufft att få igenom det rent fackligt, men när man förstår att det inte handlar om att filma personalen, utan att snarare filma processerna som personalen arbetar i fick vi snabbt bort misstänksamheten och man förstod vårt syfte, säger Patrik Danielson.

Av Klara Eriksson