Krönika: E-handelns stukade volymer driver på den logistiska evolutionen

E-handelns stadigt växande volymer – fram till 2022 – har lett till nya kundkrav och leveransmönster som tillgodosetts utan att ha täckning för kostnaderna eller för vikande volymer i ett längre tidsperspektiv. “Kvar blir den logistik som är bättre rustad och mer motståndskraftig för hack i kurvorna.” Det skriver Tobias Jonasson i en krönika.

Ur Dagens Logistik nr 1 2023 – nytt nummer ute nu!

Den minskade konsumtionen slår mot detaljhandeln i stort och e-handeln i synnerhet. Även om julhandeln lyckades hålla jämna steg med föregående år, sett till omsättning i löpande priser, var volymförsäljningen i e-handeln betydligt lägre. För helåret 2022 sjönk omsättningen med 11 procent, vilket mot bakgrund av den skenande inflationen ger ett ännu större volymtapp. 2023 förutspås volymerna vika ytterligare.

E-handelns logistiklösningar och dess utveckling är resultatet av en snabb och obruten volymtillväxt. Större sortiment, ökad försäljning och fler leveranser. Att designa, planera och styra logistiken har hela tiden haft som utgångspunkt att kunna hantera tillväxt på både kort och längre sikt. Kostnadseffektivitet har i sammanhanget fått stå åt sidan för att inte bli ett hinder för att skyndsamt växla upp kapaciteter och tillägna sig nya volymer. Ett förhållningssätt som alltså satt sin tydliga prägel på de beslut och vägval som ligger till grund för e-handelns logistik som vi känner den idag.

Tobias Jonasson. Foto Insitepart.

Nya kundkrav och leveransmönster har tillgodosetts utan att ha täckning för kostnaderna eller för den delen behöva ta hänsyn till vikande volymer i ett längre tidsperspektiv än mellan veckodagarna i samma vecka. Förskjutningar i logistiklösningarna som nu skapat en allvarlig ekonomisk slagsida. För att baxa upp båten på rätt köl och skapa ett jämviktstillstånd behöver verksamheterna komma till rätta med såväl onödiga kostnader som bundet kapital i lager.

Ökad automationsgrad i lagerhanteringen och mindre förmånliga regelverk kring fria frakter och returer är exempel på åtgärder som nu visar på att ansträngningar faktiskt görs. 

Ökad automationsgrad i lagerhanteringen och mindre förmånliga regelverk kring fria frakter och returer är exempel på åtgärder som nu visar på att ansträngningar faktiskt görs. Redan före stigande räntor, dyra elräkningar och brutna försörjningskedjor påbörjades omställning mot en mer ekonomiskt hållbar e-handelsaffär. Detta arbete har nu kommit att accelereras.

Kvar blir den logistik som är bättre rustad och mer motståndskraftig för hack i kurvorna.

Med pannan i djupa veck sliter e-handeln med att anpassa sig till sin nya verklighet. Vissa mer yrvakna än andra. Alla lika brutalt medvetna om att slagsidan snabbt kan leda till något ännu mycket värre. Några stackare kommer inte att klara av att återställa jämvikten i tid. Dessa behöver tyvärr offras som en del i e-handelns logistiska evolution. Kvar blir de lösningar och verksamheter som hinner bemästra situationen. Kvar blir den logistik som är bättre rustad och mer motståndskraftig för hack i kurvorna. En logistik att bygga vidare på och som i sin tur kan inspirera och driva på utvecklingen också inom andra flöden och branscher. På så sätt kommer e-handelns stukade volymer trots allt föra något gott och större med sig. Den driver helt enkelt på den logistiska evolutionen och skapar en mer hållbar e-handel.

Tobias Jonasson

Tobias Jonasson är logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart