Krönika: Icas pakettjänst är fiffig och lite knepig på samma gång

Visst är det bra att låta paket samåka med mat – men de stora samordningseffekterna hade kommit genom ett samarbete över hela dagligvaruhandeln, inte med bara Ica som aktör, det menar Tobias Jonasson i en krönika i Dagens Logistik nr 2 2024.

I slutet på förra året gick Ica-gruppens innovationshubb, ICAx, ut med att man lanserar en ny pakettjänst för e-handlare. ”Paket samåker med mat” hette det och bygger på att försändelserna samåker med befintliga lastbilstransporter från Icas lager ut till de egna butikerna och på så sätt tar tillvara på outnyttjat utrymme i bilarna. Paketen lämnas ut över disk eller i paketskåp i anslutna butiker. Tjänsten har funnits tillgänglig i södra och västra Sverige sedan oktober och kommer senare att  rullas ut i hela landet. Kjell & Company, Adlibris och Ica-gruppens eget apotek, Apotek Hjärtat, har varit delaktiga i att utveckla tjänsten och är också först ut som användare.

En lösning tvärs dagligvaruhandeln hade nyttjat potentialen i samordningsfördelarna bättre

Att låta e-handelns paketförsändelser åka snålskjuts i en befintlig distributionsstruktur som från början varit avsedd för annat ändamål är dock inget nytt. När landets mediehus och deras distributionsbolag i allt snabbare takt upplevde sjunkande volymer av tryckt media föddes idén om ett e-handelskoncept för att fylla upp systemet med stigande paketvolymer. Tanken var att använda ett rikstäckande nät av tidningsdistribution för att leverera paket i samband med att morgontidningen körs ut till brevlådan. Numera är Early Bird ett eget bolag och en etablerad aktör inom e-handelns last mile-leveranser.

Till skillnad från tidningsdistributionen grundar sig Icas initiativ inte på att parera vikande volymer. Snarare får det antas vara ett sätt att genom samordning öka effektiviteten i sina butiksleveranser i kombination med att göra sig en hacka på en växande paketmarknad. Just samordning av volymer lär bli en viktig nyckel i att skapa attraktiva, miljösmarta och kostnadseffektiva leveranser i framtidens e-handel och att inte beakta dagligvarujättarnas betydande flöden och kapaciteter vore därför ett misstag. Lägg där till en förväntad flerdubblad andel e-handel i dagligvarusegmentet de kommande åren, med kraftigt ökade transportvolymer direkt hem till konsumenterna, och beroendet får antas bli ännu viktigare.

Icas lösning är fiffig. Det knepiga i kråksången är att den begränsas till just Icas struktur, flöden och volymer. Även om Ica är störst bland jättarna hade en lösning tvärs dagligvaruhandeln nyttjat potentialen i samordningsfördelarna bättre. Att låta redan etablerade och framtida last mile-aktörer få tillgång till och nyttja systemen skulle helt enkelt ge tillgång till ännu större volymer, ännu mer outnyttjad transportkapacitet och ännu fler butiker.

Vilken effekt Icas nya pakettjänst kommer att få på utvecklingen av den svenska paketmarknaden och e-handelns leveranser i Sverige återstår att se. Lika fiffig som lösningen är, lika knepig blir den genom att den låser in en stor del av dagligvaruhandelns flöden. Samtidigt hade nog vem som helst i Icas logistikskrud gjort samma val. Med andra ord svårt att klandra dem.

Tobias Jonasson

Tobias Jonasson är logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart