Logistikjätten Kuehne Nagels omsättning rasade med 40 procent globalt under 2023. Nu meddelar bolaget att man bantar sin globala organisationsstruktur för att effektivisera. Regionsstyrningen tas bort och landscheferna ska i fortsättningen rapportera direkt till bolagsledningen.
Kuehne Nagel är ett av världens största logistikbolag med omkring 81 000 anställda och 1 300 enheter i nära 100 länder. Bolaget grundades redan 1890 i Bremen, Tyskland och har idag sitt huvudkontor i Schweiz.
Kuehne Nagel rankades 2023 som världens största logistikbolag sett till omsättning, efter två fantastiska tillväxtår 2021 och 2022. Men efter ett tufft 2023 kanske listan får skrivas om, med i stället DHL i topp omsättningsmässigt: För helåret 2023 sjönk nämligen Kuehne Nagels globala omsättning med hela 40 procent, till 26,9 miljarder USD, mot 41,3 miljoner USD för 2022, enligt bolagets årsredovisning. Dock är bolagets fraktvolymer på sjö rejält större än övriga aktörers.
Kuehne Nagels koncern är indelad i fyra affärsområden; sjö, flyg, väg och TPL. Värst var omsättningstappet inom sjöfrakt – inte helt oväntat med tanke på prisrekorden för sjöfrakt under 2021–2022, följt av ett 2023 som präglats av lågkonjunktur och prisras.
För Kuehne Nagel sjönk omsättningen på sjötransporter med hela 54 procent under 2023. Samtidigt uppgick containervolymen till 4,3 miljoner TEU under 2023, vilket bara innebar en minskning med 1,1 procent i fraktvolym mot 2022 – en indikation på att låga priser var den främsta boven bakom intäktsförändringen.
För flygfrakten så sjönk omsättningen också rejält, med 41 procent, och även landverksamheten backade med 11 procent.
Världens 10 största logistikbolag | ||||
Omsättning 2022 (MUSD) | Sjöfraktvolym TEU | |||
1 | Kuehne Nagel | Schweiz | 46 864 | 4 386 000 |
2 | DHL Supply Chain | Tyskland | 45 590 | 3 294 000 |
3 | DSV | Danmark | 34 883 | 2 665 147 |
4 | DB Schenker | Tyskland | 30 392 | 1 909 000 |
5 | Sinotrans | Kina | 16 405 | 3 890 000 |
6 | Expeditors | USA | 17 071 | 942 500 |
7 | Ceva Logistics | Frankrike | 18 700 | 1,300,000 |
8 | Nippon Expres | Japan | 19 932 | 756 741 |
9 | C.H. Robinson | USA | 23 874 | 1 425 000 |
10 | Kerry Logistics | Kina | 10 483 | 1 176 370 |
11 | Geodis | Frankrike | 12 624 | 1 146 100 |
Stabilt för kontraktslogistiken
Minst tapp hade Kuehne Nagel på kontraktslogistiksidan (TPL) där omsättningen landade på 4,77 miljarder schweiziska frank, en minskning med 3 procent mot 2022, men där resultatet var det bästa någonsin, med en EBIT på 200 miljoner schweiziska frank för 2023, vilket motsvarar ett rörelseresultat på drygt 2 miljarder SEK. Globalt har Kuehne Nagel mer än 500 lager och 10 miljoner kvm lageryta.
I Sverige omsätter Kuehne Nagel totalt ca 3 miljarder SEK på samtliga affärsområden. Bolaget är den tionde största TPL-aktören sett till lageryta, enligt Dagens Logistiks senaste branschkartläggning, med omkring 140 000 kvm fördelat på sju lager. Det största är Amazon-lagret i Eskilstuna och det senaste tillskottet är ett 10 000 kvm stort flerkundslager i Umeå som bolaget skaffade 2023.
Slimmar organisationen
För att anpassa kostymen till den nya “magrare” logistikmarknaden, inför Kuehne Nagel just nu en ny koncernstruktur där regionkontoren avvecklas, och landscheferna istället ska rapportera direkt till koncernledningen. Flera funktioner som tidigare legat regionalt ska också integreras i Kuehne Nagels centrala koncernfunktioner “När så är lämpligt” – som bolaget skriver.
”Med nedläggningen av de regionala ledningsnivåerna effektiviserar Kuehne+Nagel-gruppen sin organisationsstruktur och skapar förutsättningar för ytterligare effektivitetsvinster, för att kunna agera även snabbare och mer flexibelt i en allt mer dynamisk global handelsmiljö” kommenterar Joerg Wolle, styrelseordförande för Kuehne Nagel International AG.
Inte ensamma
Inflation, geopolitisk oro och svag ekonomisk tillväxt bidrog till en svagare efterfrågan på transporttjänster 2023, inte minst i Europa. Kuehne + Nagel var inte heller ensamma om att ha nedslående årsresultat bland logistikjättarna: danska DSV rapporterade 36 procent lägre omsättning 2023, amerikanska Expeditors och C.H Robinson minskade med 34 respektive 29 procent, franska Ceva Logistics backade med 19 procent och de tyska logistikjättarna DHL och DB Schenker minskade omsättningen med runt 13 procent vardera.
Japanska Nippon Express och kinesiska Sinotrans minskade “bara” 10 respektive 6,5 procent. Omsättning, volymer och marknadsutveckling har på många rätt återvänt till ”pre-pandemiska nivåer” och när det gäller 2024 så gissar branschexperter att volymutvecklingen kommer att stå ganska stilla under året, och att överkapaciteten på inte minst sjöfraktsidan kommer att kvarstå.
Q1-rapporterna för 2024 som släppts hittills tyder på en viss marknadsåterhämtning, om än svag.
Av Hilda Hultén