Rekordförflyttningen över till nätet har drivit på utvecklingen inom områden som last mile, automatisering, och digitalisering. ”En effekt som blir allt tydligare är att ett antal e-handelskluster blir viktigare”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert.
Läs listan över Sveriges bästa e-logistiklägen
Arne Andersson har följt e-handelns utveckling sedan slutet av 90-talet, som e-handelsexpert på Postnord. Idag är han oberoende och en stor del av hans tid går åt att hjälpa e-handlare med sina tillväxtstrategier.
– Något som jag ibland tycker saknas är framsyn: var ska man vara om några år? Om man vet vilka marknader man tänker växa på härnäst och i vilken ordning så har man möjlighet att göra en mycket mer strategisk lageretablering.
Han tror att det inom kort kommer utkristallisera en 4–5 stora e-handelskuster i Sverige – kring de stora konsumtionsområdena i Sydsverige och Mälardalen, gärna nära transportörernas paketnätverk.
Något som jag ibland tycker saknas är framsyn: var ska man vara om några år
– Kunderna vill ha tillförlitliga och snabba leveranser, och om du då som Apotea lägger ett lager nära Mälardalen och, som de har sagt att de planerar, ett lager i Göteborg/Malmö, då har du möjlighet att erbjuda kunderna tillförlitliga nästa dag-leverenser med ett orderstopp 22.00 på kvällen.
– Nackdelen är att du får dela upp ditt lager på flera olika ställen. Det är en avvägning man får göra om det är värt det för att komma närmare kunderna.
Det har funnits en bild av att man kan starta upp e-handel var som helst – gärna i garaget. Men om läget inte var viktigt tidigare är det allt viktigare nu, menar Arne Andersson.
– En framgångssaga som Lyko t ex är ett unikum. Att de klarar av att ligga i Vansbro beror på en oerhörd logistikkompetens, de måste jobba stenhårt för att få ihop logistiken, säger Arne Andersson och berömmer deras logistikchef Anna Persson som ”spetsigaste logistikchefen i Sverige”.
Av Klara Eriksson