Lakeway Link till sjöss: “Mälaren är en outnyttjad resurs”

Den 21 maj startar Lakeway Link RoRo-trafik mellan Gdynia och Södertälje med tre avgångar i veckan i vardera riktning. 2026 hoppas man kunna lägga till Västerås som stopp, som rederiet då vill trafikera med ett nytillverkat, miljövänligare, fartyg. “Vi vill reducera trafiken på väg och ta tillvara på vattenvägarna. Mälaren är en outnyttjad resurs” säger Fredrik Hermansson, vd Lakeway Link.

Lakeway Link är ett svenskt rederi som grundades 2023 och ägs lika av Wallenius och Greencarrier. Företagets grundtanke är att erbjuda ett effektivt och mer hållbart alternativ till vägtransporter mellan kontinentala Europa och centrala Sverige, genom att lasta trailers och projektlaster på rederiets införskaffade roro-fartyg, mellan Södertälje och Gdynia, och på sikt även Västerås.

– Det investeras stora resurser i att renovera slussen i Södertälje för att skapa förutsättningar för en effektivare godstrafik, och det vill vi svara upp mot. Vi lägger vårt huvudkontor i Västerås, flaggar svenskt på vårt fartyg och kommer vara en god arbetsgivare i Västerås. Det råder även chaufförsbrist, och kommer nya regelverk för att minska emissionerna från väg. Därför tror vi det finns en marknad för icke chaufförsbunden trafik med vårt fartyg mellan Södertälje och Gdynia, berättar Fredrik Hermansson, vd Lakeway Link.

Fredrik Hermansson, vd på Greencarrier Liner Agency Sweden, och Göran Söderdahl, Global Senior Commercial Manager på Wallenius Marine. Foto Wallenius Marine.

Delvis HVO i tanken

För trafiken på den nya linjen har Lakeway Link förvärvat M/S Lakeway Express, ett roro-fartyg med en lastkapacitet på 1625 körfältsmeter eller cirka 108 trailers, fullt utrustad för att även möta behoven för transporter av projektlast och mafi. Fartyget kommer att tankas med marint diesel, och 15 procent HVO, sourcat från raffinanderiet i Södertälje, för att sänka klimatpåverkan.

– Vi har räknat på detta och vår lösning ska vara ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan, inte från dag ett men med en högre fyllnadsgrad. Vi kör inte med scrubber, vilket bara är ett sätt att flytta på problemen. Idag tankar vi 15 procent HVO vilket sänker utsläppen, vår framtida nya färja som ska kunna gå till Västerås kommer ha ännu högre miljöstandard och gå på LGB med batteripack. Någon olycka med de konsekvenser i form av utsläpp som vi såg från Marco Polo i Blekinge i somras, kommer inte att ske med våra fartyg.

Nu Södertälje – sedan Västerås

Fartyget kommer att gå mellan OT Port Gdynia och Södertäljes hamn. Distansen tar ungefär 22 timmar. Lakeway Links nya tjänst kommer inte bara att förbättra transportmöjligheterna till och från Mälarregionen. Den kommer även underlätta trafiken till och från slutdestinationer i andra delar av Sverige och Norge. Många av dem ligger inom bekvämt köravstånd från Södertälje och Mälaren. Den andra slutdestinationen för rutten, Gdynia, har bra anslutningar till flera av Europas stora transportleder. Gdynia är också en viktig omlastningshamn och en knutpunkt för interkontinental sjötrafik. Efter ombyggnaden av Södertälje sluss 2026 planerar man att utöka trafiken till att också inkludera Västerås via Mälaren.

– Vi kan beställa vårt fartyg när vi vet vilka dimensioner fartyget kan ha för att kunna ta sig genom Södertälje sluss, vilket inte är klart ännu. Därefter kommer vi att bygga ett fartyg optimerat för den storleken.

Hur ser ni på marknaden för sjötransporter just nu?

– Vi har sett ett dropp under våren men hoppas att det kommer att finnas utrymme och plats, och att varuägarna ser värdet av vår lösning.

Av Klara Eriksson