Kalibers Maria Ridderstedts dokumentär om villkoren för de som jobbar med last mile-leveranser från 2019 har nominerats till FGJs journalistpris Guldspaden.
I dokumentären intervjuas några av dem som jobbar med hemleveranser av varor från Apotea. Reportern Maria Ridderstedt besöker bland annat Apoeas leger i Morgongåva, där man skickar ut 30 000-34 000 paket om dagen, med omkring 150 000 artiklar, och intervjuar chaufförer som kör hemleveranser för företag som Airmee och Budbees räkning. Home Fleet, en underleverantörer till flera stora transport- och budfirmor, och som inriktat sig på samma dag-leveranser av bl a mat i storstäderna, lyfts också fram i programmet.
Chaufförer som arbetat där vittnar bland annat om att sommardäck används på bilarna under vintern, att semesterersättningar inte betalas ut, om ohållbara körcheman och att asylsökande som får jobb där luras på möjlighet till att sedan ansöka om arbetstillstånd, eftersom åkerier och bemanningsföretag inte betalar ut avtalsenliga löner.
I det ca 30 minuter långa programmet ifrågasätts också Apoteas hemleveransvillkor, där man då dokumentären sändes kunde få gratis hemleverans, oavsett storleken på beställningen, och vem som då betalar för frakten.
– 90 procent av anledningen till vår framgång är att vi jobbar så hårt med våra leveranser, säger Apoteas vd Pär Svärdson i dokumentären.
I programmet beställer Maria Ridderstedt hem bomullspinnar för 12 kronor från Apotea, som levereras hem till dörren gratis.
– Någon betalar ju för frakten, i det här fallet är det ju självklart Apotea. Men nästa gång beställer kunden kanske tio eller 20 varor och då tar vi hem den kostnaden där, förklarar Pär Svärdsson.
Efter att dokumentären gjordes har Apotea infört en gräns på 200 kronor i ordervärde för gratis hemleverans. Enligt Svärdson är de sociala villkoren för chaufförerna som levererar för Apotea viktiga.
– Det är viktigt för oss, men vi kan absolut göra mer. Vi har skrivit in i våra våra avtal att de som utför leveranserna ska följa regler och ha alla tillstånd på plats, men vi skulle kunna jobba ännu mer för att se till att det är så. Jag hoppas ju att det är bra, men är inte säker på hur det är.
Även Budbees vd och grundare Fredrik Hamilton och Airmees dito Julian Lee intervjuas.
– Det här är inget nytt för oss, känner till ett par saker av de brister du pekar på, och även fler saker som du inte hittat. Vi har tagit kontakt med Transportstyrelsen och varnat Home Fleet både skriftligt och muntligt, men det är en pågående process jag inte kan kommentera av avtalsskäl. Men vi vill inte använda företag som jobbar under de här villkoren, säger Julian Lee i dokumentären och fortsätter:
– Konsumenterna kan inte och ska inte ha koll på dettta, det är vi som beställare som ska ansvara för det.
Även Sebastian Brodin, Home Fleets grundare, intervjuas och ställs till svars för de anklagelser som riktas mot företaget, men tillbakavisar mycket av kritiken.
– Det här är nya uppgifter för mig, men det måste vara misstag. Självklart följer vi regler och avtal. Är det någonting som är fel så rättar vi till det, säger han bland annat.
Nu har Kalibers program om Den sista milen – leverans till dörren, som sändes våren 2019, nominerats till Journalistpriset Guldspaden, som delas ut av Föreningen för Grävande journalister, FGJ. Här kan du läsa mer om granskningen och lyssna på avsnittet: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=7218790