Leap Delivery levererar till Ukraina

Svenska livsmedelsleverantörer har skickat 240 ton mat till offer för kriget i Ukraina, genom leveransinitiativet “Matbron” – en vidareutveckling av logistiksamarbetet med Stockfiller och Frigoscandia, som inleddes 2021.

Stockfiller är en digital marknadsplats som hanterar det flöde som Sveriges drygt 3000 livsmedelsbutiker själva köper in: 20–30 procent av det totala sortimentet. I september 2021 inledde aktören ett samarbete med kyl- och fryslogistikern Frogoscandia – och började erbjuda ett samlastat leveransflöde från livsmedelsleverantörerna till Stockfillers kunder: butiker, restauranger mm – under namnet “Leap Delivery”.

Jesper Jannesson. Foto Stockfiller.

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har dock samarbetet utvecklats till att även omfatta nödhjälp i Ukraina.

– Genom vår befintliga samleveranstjänst Leap Delivery kunde vi snabbt samordna leveranserna av de varor som det fanns mest behov av och som svenska livsmedelstillverkare kunde skänka, berättar Jesper Jannesson på Stockfiller i ett pressmeddelande.

Redan kort efter Ukraina-krigets inledning gick den första leveransen av matvaror skänkta av svenska leverantörer till Polen för vidarebefordran till behövande i Ukraina.

Samordning i Helsingborg

Patrik Asterhag. Foto Frigoscandia.

Maten, allt från bröd och ost till olivolja och fryst färdigmat, samlas hos Frigoscandia i Helsingborg och när en lastbil är fylld går den till Przeworsk i Polen nära Ukrainska gränsen.

– En bil kan ta sextiosex pallar, så det handlar om stora volymer. Tyvärr ser behovet inte ut att minska, så vi jobbar för att fortsätta fylla bilarna, berättar Patrik Asterhag, marknads- och kommunikationschef på Frigoscandia.

Ett av de företag som snabbt hakade på initiativet Matbron är Orkla, som skänkt allt från frukostflingor till frysta soppor.

– Vi har hela tiden en dialog med Stockfiller om exempelvis vilka produkter som passar bäst och vad man kan hantera på plats. Ofta handlar det om att matcha behoven och kanske komplettera någon annan leverantörs produkter, kommenterar Karin Nordgren, affärschef på Orkla.

Förutom att företaget får en möjlighet att hjälpa till, så är det ett sätt att minimera matsvinnet.

– Det kan vara produkter som vi har en överproduktion av och som riskerar att kasseras om de blir liggande i våra lager. Men vi får även förfrågningar om vissa särskilda behov.

Hittills har 12 hjälpsändningar med totalt 241 ton livsmedel gått iväg till Przeworsk i Polen, där Röda Korset tar hand om dem och skickar dem vidare där de behövs mest i Ukraina.