Situationen i Postnord är oroande: bolagets verksamhet och uppdrag är samhällskritiskt. Långt innan denna senaste ”omorganisation” har vi noterat en rejäl flykt från Postnord vad gäller erfarna nyckelpersoner, från alla nivåer och delar av bolaget, skriver Hilda Hultén på ledarsidan i senaste numret av Dagens Logistik.
Ledare ur Dagens Logistik nummer 2 2023
I det här numret tar vi tempen på TPL-branschen, där Postnord TPL är största spelaren med sina 700 000 kvm lagerytor. Verksamheten har till stor del sin bakgrund i Postnords köp av Green Cargo Logistics 2012, ett köp som enligt sägnen gjordes upp ”under bordet” mellan de två statliga bolagen, detta till bl a norska Postens stora förtret – de var också sugna. Köpet visade sig också vara ett genidrag – omsättningen i Postnord TPL har växt från drygt 1 miljard år 2012 till 3,2 miljarder SEK 2022, främst organiskt. DHL Supply Chain, som 2012 var marknadsledande i Sverige inom TPL, har i princip stått stilla i omsättning på 1,1–1,2 miljarder SEK under samma period.
Verksamheten i Postnord TPL har skötts decentraliserat med regionala styren, något som nu ska ändras till en nordisk organisation. Det finns såklart vinster i att samordna system och kompetenser, men de historiska siffrorna talar ett tydligt språk – Postnord TPLs regionala självstyre har fungerat utmärkt. Nu blir det upp till bevis för den nya organisationen, där TPL-delen ska rattas av nye vdn Jonas Kolehmainen, läs vår intervju med honom.
Som koncern får Postnord mycket skäll just nu – och det med rätta: Miljontals brev kom inte fram i tid under 2022, de lagstadgade kvalitetskravet på 95 procent nåddes inte och även för paket sjönk leveranskvaliteten till 93,6 procent, från 95,4 procent 2021. Bolaget tappade också rejält av brev- och paketvolymerna och både omsättningen och resultatet sjönk med en dryg miljard vardera.
Sveriges största logistikbolag måste leverera bättre än så här. Allt annat är oacceptabelt.
Internt har den omorganisation som bolaget genomfört under det senaste året rört upp känslor – i april försvann 200 tjänster inom försäljning och adminsitration, där många enligt uppgifter till tidningen tvingats göra ”kompetenstest” (läs IQ-test) för att få chansen att jobba kvar.
Om det var jag som ombetts göra IQ-test för att kanske få jobba kvar så hade jag lämnat på studs – som tur är finns det ju många som gärna anställer logistikkompetens. Långt innan denna ”omorganisation” har vi noterat en rejäl flykt från Postnord vad gäller erfarna nyckelpersoner, från alla nivåer och delar av bolaget, och ”off the record” anges dåligt ledarskap vara anledningen till att folk flyr fältet.
Situationen i Postnord är oroande: bolagets verksamhet och uppdrag är samhällskritiskt. Oavsett om det gäller 83-årige Tycko i Gällivare som i en intervju med DN berättar att han fått inkassokrav för första gången i livet, efter att posten uteblivit i flera månader, eller om det gäller e-handlare som förlorar kunder för att de inte får sina paket levererade.
Sveriges största logistikbolag måste leverera bättre än så här. Allt annat är oacceptabelt.
Hilda Hultén