I projektet Triple Zero i Bålsta ska logistikfastighetsutvecklaren Logicenters testa sig fram till en koldioxidneutral byggprocess för lager. “Vi har dammsugit marknaden efter material och leverantörer och utvecklar flera tekniska lösningar själva. Att ta ledartröjan och bygga upp en försörjningsprocess för det här kommer att ge oss en fördel på sikt”, säger Eva Sterner på Logicenters.
Historiskt har man tittat mycket på att få ner CO2-avtrycket när det gäller driften av byggnader. Mindre fokus har legat på hur mycket materialet kostar att tillverka, transportera och installera, men det ska Logicenters ändra på i projektet Triple Zero i Bålsta Logistikpark. Det 20 000 kvm stora lagret ska byggstartas i vår och stå klart runt årsskiftet 2023/2024. Bland annat ska stommen byggas med trä istället för stål. Även tak- och väggelement ska byggas med olika träkonstruktioner och med hampa-isolering.
– Vi har genomsökt marknaden efter hållbara material och byggtekniker, och ska försöka ta oss till total CO2-neutralitet i det här projektet. Vissa byggmaterial som betong kan bli svåra att få helt CO2-neutrala, där vi står idag i projektet minskar vi materialbundet CO2 med 60 procent, så det är en bit kvar. För att komma ner på noll i projektet som helhet måste vi balansera genom att hitta material som binder mer koldioxid än de släpper ut, och då är trä och hampa bra, berättar Eva Sterner, chef för utvecklingsprojekt hos Logicenters.
Stor teknikutmaning
Den svåraste utmaningen just nu är att hitta material och installationer med lågt CO2-avtryck och som är godkända att använda.
– Det finns många både befintliga och nya, mindre aktörer som jobbar febrilt med detta och innovationstakten är hög. Fördelen med att ta ledartröjan i det här är att vi kan hjälpa de här små aktörerna att skala upp tekniker och produktion genom att lova dem volymer. Senare kommer vi ha en konkurrensfördel i att ha den här försörjningen säkrad, när resten av branschen måste hänga på i omställningen inom några år.
Namnet Triple Zero kommer från ambitionen med noll utsläpp under byggnationen och noll under själva driften. Den tredje nollan handlar om att i framtiden kunna bygga CO2-neutralt utan att kostnaderna blir högre än dagens byggen. Totalt räknar Logicenters med att bygget blir ungefär dubbelt så dyrt som normalt.
– Det blir såklart dyrare initialt, men jag tror att intresset från varuägare för det här projektet kommer att vara enormt, och därmed även betalningsviljan. Sen måste man ju börja någonstans för att kunna skala upp produktionen, vilket är det enda sättet att få ned kostnaden – på sikt är ambitionen att det inte ska kosta mer att bygga hållbart.
Tittar på rymdteknik
Projektet är en del i Logicenters mål att vara helt koldioxidneutrala år 2028. Teknikutveckling är en stor del i projektet, och bland annat har man tittat på rymdteknik för att hitta inspiration och tillvägagångssätt som potentiellt skulle kunna få ner klimatavtrycket.
– Rymdteknik ligger ofta långt fram vad gäller teknikutveckling och var till exempel först med solceller. Vi samarbetar med en organisation med ingångar till NASA och hoppas hitta saker som kanske kan implementeras här på sikt. Det skulle kunna handla om något lager i rymddräkten som är väldigt isolerande som man även skulle kunna använda i exempelvis takkonstruktioner för att få dem lättare, fortsätter Sterner.
Vi vill inte låsa oss i något kontrakt med bestämda specifikationer innan vi har satt processerna och ramarna för hur huset ska byggas
Den nya logistikanläggningen planeras att stå helt färdig under slutet av 2023 med en yta på
totalt 20 000 kvm. Fastigheten byggstartas på spekulation – av goda skäl:
– Eftersom det här är en testbädd för nya tekniker och lösningar så vill vi inte låsa oss i något kontrakt med bestämda specifikationer innan vi har satt processerna och ramarna för hur huset ska byggas. Men intresset för att hyra de här lokalerna och att förknippas med det här projektet lär bli jättestort, det finns ju inget liknande i hela Norden.
Av Hilda Hultén