TA-leverantören Logtrade har inte legat på latsidan sedan Covid-19-pandemin bröt ut: I stället har man satsat tre gånger mer på produktutvecklingen – för att kunna lansera en digital plattform där vem som helst kan hjälpa vem helst som behöver det, med leveranser.
Hela förra året jobbade Logtrades USA-team i Palo Alto med att utveckla sitt system för att hjälpa bönder, restauranger, bagerier och andra småproducenter, att kunna skicka sina produkter direkt utan några mellanhänder –en utveckling av det Internet-of-Logistics-system, som man lanserade med Ericsson i november 2018.
– I dessa tider när vi ser att restauranger, bagerier, blomsteraffärer och alla andra som hyr en lokal i gatuplan, har svårt att nå ut med sina produkter och att få sin ekonomi att gå ihop på grund av Covid-19, samtidigt som vi jobbat så länge och hårt med samma sak, det var extremt frustrerande, säger Fredrik Svedberg.
Snabbt på banan
Så fort det var tydligt vad som var på väg ställde Logtrade om sin organisationen och såg över sin kostnadsstruktur, för att kunna hålla ut längre om krisen skulle bli långvarig.
Det man inte har sparat in på – utan i stället lagt tre gånger så mycket resurser på – är produktutveckling, för att göra det möjligt för mindre aktörer som primärproducenter utan starka logistikmuskler att nå ut och fram med sina produkter.
– Vi insåg att det vi höll på med, aldrig behövts mer än nu. Många privatpersoner, sjukhus, vård- och omsorgsinrättningar och annat har ju behov av annorlunda logistiktjänster nu: riskgrupper kan behöva en matkasse, äldreboende kan behöva visir som någon tillverkat hemma etc, säger Fredrik Svedberg.
För att möjliggöra det har företaget tillsammans med några nära partners tagit fram en fri marknadsplats för “carriers” – bärare, där de som förflyttar paketen är “myrorna” och själva marknadsplatsen då självklart heter “Myrstack”.
Parallellt har man utvecklat en applikation, genom vilket vem som helst kan skriva ut QR-koder och skapa en sändning som sedan publiceras på marknadsplatsen.
Myrorna hjälper till i krisen
Ambitionerna kring den ursprungliga idén – att skapa ett standardiserat format för logistiken – är desamma. Den senaste satsningen kan vara ett sätt att nå dit. Konceptet testades för första gången i skarpt läge förra veckan, av Restauranglabbet i Stockholm – som sammankopplar restauranger med riskgrupper i behov av färdigrätter.
–. De första färdigrätterna levererades till människor i riskgrupperna, med hjälp av volontärer. Med vår simplified shipping-teknologi kunde ”vanliga människor” jobba som professionella logistiker, med logistisk setup, full spårbarhet, och kontroll på alla inblandade. Allting fungerade enligt plan.
Autonoma transportrobotar framtiden
Först ville man att de som signade upp sig som “myror” hade huvudmän i form av exempelvis transportföretag, men det kräver administration, volymer och större resurser att få på plats. Dessutom finns det just nu bevisligen många som vill hjälpa till – så för att snabbt komma igång jobbar myrorna ideellt. I veckan fortsätter man med tester, bland annat med en stor svensk kedja för sällanköpsvaror, och en rad andra samarbetspartners. Här ska man testa att placera produkter på helt nya platser, bland annat hotell – där också möjligheten att skicka paket kommer finnas:
– Vem som helst ska kunna registrera sig, printa ut en QR-kod och skicka ett paket, är tanken – och sedan kan volontärer genom exempelvis Myrstack flytta sändningarna.
På längre sikt – när krisen är över, är tanken att transporttjänsten kompletteras med en eller flera professionella aktörer. I den riktigt långsiktiga framtidsvisionen tror Svedberg att autonoma transportrobotar ska sköta leveranserna.
– Det är ju också praktiskt ur smittosynpunkt. Karolinska sjukhuset är nog glada nu över transportrobotarna i deras kulvertar, som obehindrat kan leverera material mellan olika delar av sjukhuset.
Av Klara Eriksson
Läs en längre intervju med Fredrik Svedberg i nästa nummer av Dagens logistik, som utkommer veckan före midsommar.