Idag går Stockholms lokförare in på sin andra dag av “vild strejk” och som följd väntas bara en femtedel av pendeltågstrafiken rulla under dagen. Strejken, som inte är godkänd av facket, handlar om Region Stockholms beslut att ersätta tågvärdarna med tågkameror, något som försämrar säkerheten ombord enligt lokförarna.
Lokförarna inom Stockholms pendeltågstrafik har kritiserat Region Stockholms beslut att plocka bort tågvärdarna sedan sedan det fattades i februari. Enligt SVT sjukskrev sig 35 lokförare i protest strax efter beslutet, då de menar att de inte kan garantera säkerheten ombord och har fått bristfällig utbildning för ensamarbete.
Klockan tre på natten till måndag (17 april) gick ett stort antal lokförare ut i en tre dagar lång vild strejk för att sätta press på arbetsgivaren MTR. Idag går strejken in på sin andra dag och MTR räknar med att en femtedel av tågen kommer kunna köras.
– Vi strejkar för att vi som lokförarkollektiv vill sätta ljuset på att säkerheten försämras på grund av projektet med att avveckla tågvärdarna. Vårt krav för att strejken ska avslutas är att tågvärdarna kommer tillbaka, säger lokföraren Nils Westberg Ahlmark till Dagens Nyheter.
Vild eller olovlig strejk sker utan fackförbundets godkännande (i det här fallet Seko) och av enskilda arbetstagare. Aktionen bryter mot avtalet som fackförbundet träffat med arbetsgivaren där strejker endast får ske i avtalsrörelsen. Att lokförarna i Stockholm ändå väljer denna väg beror enligt dem själva på att facket inte gör tillräckligt.
Men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är kritisk. I en artikel hos DN påpekar han att strejken är en olovlig stridsåtgärd och kallar den ett utpressningsförsök med Stockholms pendeltågsresenärer som gisslan. Beslutet som fattades av en rödgrön majoritet i regionen ligger fast.
– Det är ett demokratiskt fattat beslut som är fattat av två olika majoriteter i Region Stockholm. Det här är ett utpressningsförsök som är lönlöst. Vi kommer inte att böja oss i den här frågan. Tågvärdarna kommer inte att komma tillbaka till pendeltågen i Stockholm, säger Anton Fendert i artikeln.
Av Emanuel Lehtonen