Lugnet före stormen hos Royal Design

Dagen innan Singles Day, är det nästan oroväckande lugnt på Royal Designs lager i Nybro, som laddats till bristningsgränsen med ny automation och varor. 

– Hela lagret är överfyllt, vi har aldrig varit så här väl förberedda inför peaksäsongen någonsin, säger bolagets lagerchef David Måsegård.

Arvid Eriksson och David Måsegård är taggade inför den stundande högsäsongen.

För de flesta e-handlarna är Singles Day den 11/11 startskottet på högsäsongen. Den kinesiska reafesten följs sedan av det amerikanska försäljningsjippot black friday, som numera växt till epitetet black week, och därefter lurar den traditionella julhandeln runt hörnet. För e-handlaren Royal Design, som säljer inredning och möbler till hela världen från det 20 000 kvm stora lagret i Nybro, innebär högsäsongen en tredubbling av de normala ordervolymerna. På lagret fördubblas personalstyrkan från omkring 65 till 130 personer, och man jobbar i princip dygnet runt för att få ut volymerna under den värsta ruschen.

– Så här precis innan det drar igång så är det blandade känslor, man är nervös men också taggad; Det är en match vi bara ska vinna, säger David Måsegård när han visar runt i lagret tillsammans Arvid Eriksson, ansvarig för kundserviceavdelningen som också huserar i lagret. 

Det är blandade känslor, man är nervös men också taggad; Det är en match vi bara ska vinna

– Vi har trimmat och jobbat med alla processer. Som e-handlare är det oerhört viktigt att logistiken kan leverera hög kvalitet, det är en stor del av kundupplevelsen, säger Arvid Eriksson.  

Anrik e-handel

Royal Design med varumärkena Royal Design och Rum 21 är en av Sveriges äldsta e-handlare. Bolaget grundades 1999 av Hans Bengtsson och Andreas Ekberg, som numera driver fastighetsutvecklaren Infrahubs, som byggt och äger lagret i Nybro. Bolaget ägs sedan årsskiftet av den nordiska mediekoncernen Egmont och 2019-2020 ökade man omsättningen med 58,5 procent till 1,33 miljarder under 16 månader. Under åren har bolaget flyttat lagret ett antal gånger, och den senaste flytten gick 2019 från Orrefors gamla glasbrukslokaler till det nya lagret i Nybro.

Att det är ett designintresserat gäng som byggt lagret råder det ingen tvivel om när man kliver in i den loungeartade entrén: Designlampor hänger i fönstren och över lunchborden, möbler och inredning i kontor, lunchrum och omklädningsrum andas lyxhotell och väggarna är täckta av ormskinnstapeter och översållade med lokal konst av konstnärer som Björn Björnholt och Bertil Wallien. Fototapeter med glasbrukskänsla ger en känsla av bygdens konsthantverkshistoria.

Maxad automation

David Måsegård har lång bakgrund från Logent och kom in som platschef för lagret två år sedan, initialt för att basa över lagerflytten:

– Vi gick från en helt manuell lösning i Orrefors till en automatiserad lösning här. Det var en otroligt stor omställning, men nu är vi rejält varma i kläderna här. Men utan automationen hade vi behövt vara flera hundra på lagret idag, det hade knappt gått, berättar han.

Laget är uppdelat mellan ett manuellt möbel- och skrymmande godslager på 11 000 kvm och en automatiserad lagerdel med en Autostore-lösning från Element Logic för smågods med tillhörande bansystem från Intersystem, och packlösningar från franska B+.

Inför årets högsäsong har automationslösningen utökats med en ny packmaskin, och kapaciteten i robotlagret har maxats med lådor och robotar till totalt 70 000 lådor, 40 robotar, åtta packstationer och fyra inleveranstationer.

– Vi började redan i våras att ladda för julhandeln och har maxat fyllnadsgraden i hela lagret, både robotlagret och den manuella delen till bredden med varor, och jobbat med att trimma alla processer och få bort flaskhalsarna vi såg att vi fick förra året. Vi hyr också 3 000 kvm externa lagerytor någon kilometer bort för påfyllnadsvaror, så vi är väldigt redo för en intensiv högsäsong nu. Jag tror aldrig att vi har varit så här väl förberedda för julhandeln tidigare.

Jag tror aldrig att vi har varit så här väl förberedda för julhandeln tidigare.

Tillväxten för Royal Design bara fortsätter, och en stor del av volymerna säljs utanför Sverige, med Norge som näst största marknad.

– Vi säljer till hela världen; Tyskland och UK är stora marknader men också, Japan, Korea, USA och Australien. Vi jobbar med åtta transportörer idag; Postnord, Bring Fedex och DHL är störst värdemässigt, men vi jobbar också med Budbee Instabox Airmee och Posti.  

Till packstationerna i robotlagret kommer färdigresta kartonger i två storlekar, med två storlekar på varubrev som komplement. Packaren fyller ut med wellpapp och lådorna går automatiskt via transportbandslösningen, som döpts till autobahn – antingen till automatiskt pack, där lådorna rivs i rätt höjd och limmas automatiskt, eller till manuellt pack för känsligare produkter. De stängda lådorna scannas och vägs innan en scanner skickar dem till rätt transportörsband för utleverans.

Planerar för utbyggnad

Intill lagret finns en tomt med byggrätt på ytterligare 20 000 kvm som Infrahubs äger.

– Med den tillväxt vi har nu så är det redan fullt i den här fastigheten, och vi har planer på att bygga ut med 10 000 kvm till i ett första steg, ett beslut som troligtvis kommer att tas innan årsskiftet, berättar David Måsegård.

Vi har planer på att bygga ut med 10 000 kvm till i ett första steg

Det finns också planer på att utöka automationslösningen ännu mer, beslut som också måste tas tidigare än vanligt på grund av den rådande osäkerheten kring leveranser.

– Vi började beställa och bunkra upp tidigt i våras och har klarat varuleveranserna bra. Vi har också egna varumärken och hade flyttat en del av vår produktion från Asien till Polen innan pandemin, ett beslut som visade sig vara väldigt rätt taktiskt så här i efterhand. Men med tanke på förseningarna och bristen på varor och byggmaterial på alla håll så måste vi vara ännu tidigare i förberedelserna nu, både när det gäller varubeställningar och utvecklingsprojekt. I vanliga fall kan man vänta till efter black week innan man fattar beslut om vad man behöver göra nästa år, exempelvis att utöka automationen, men som det ser ut nu så måste de besluten tas redan nu. 

Inför årets julhandel är han dock inte orolig:

– Vi har laddat med otroligt mycket varor och kapacitet och har fantastisk personal, lagret kommer att kunna leverera. Sen får vi se hur transportörerna klarar av att hantera årets julvolymer, det är där den stora flaskhalsen ligger för oss nu.

Text och foto Hilda Hultén