Malmbanan är öppen – men kritiken växer

Efter två olika urspårningar är nu trafiken igång på Malmbanan, om än på nedsatt hastighet. Samtidigt växer kritiken mot regeringen för att de inte agerar tydligare och det kommer nya krav på dubbelspår.

Den 17 december 2023 spårade ett fullastat malmtåg ur på Malmbanan vid Vassijaure. Det tog två månader att reparera järnvägen och den 20 februari var man redo för trafikstart. Men mindre än en vecka senare spårade ännu ett tåg ur strax norr om det tidigare urspårningsområdet.

Efter reparationer och avsyningar kunde man den 6 mars släppa på trafiken igen. Av säkerhetsskäl råder nedsatt hastighet på sträckan och ingen persontrafik tillåts än.

– Tillsammans med LKAB har vi stresstestat järnvägen, det vill säga, vi har kört fram och tillbaka på spåret med ett tåg med några lastade vagnar i olika hastigheter. Därefter har vi gjort ytterligare avsyningar och kontroller längs spåret för att säkerställa att allt ser bra ut, kommenterar Håkan Äijä, krisledare vid Trafikverket.

Trafikverkets entreprenör kommer enligt plan stanna kvar på platsen för att fortsätta med kontrollplanen där de besiktigar sträckan två gånger per dygn.

Kritik mot regeringen

Urspårningarna väcker alltmer kritik mot regeringen, dels för att inget händer och dels för att de inte ger några klara besked. Klas Degertun, vd för Kaunis Iron, efterfrågar en nationell samling och lyfter Norges satsning på Ofotenbanan som kopplar samman Narvik med Sverige.

“Ja, jag är i sak upprörd. Och en smula bedrövad över det uppenbara ointresset. Varför rikspolitikerna duckar katastrofen på Malmbanan vet jag inte, jag kan bara spekulera, men klart är att det finns saker att göra. Jag skulle vilja se ett initiativ av nationell samling av samma slag som Norge mäktat med kring Ofotenbanan, den del som kopplar samman Narvik med Sverige. Där har man samlat samhällets aktörer med industrin och försvaret för att söka nytänkande lösningar i en nära och uppriktig dialog. Det ansvaret att åstadkomma den dialogen kan inte vila på oss, på industrin, det borde rimligen våra rikspolitiker ta. Omgående.” Skriver Klas Degertun i ett pressmeddelande.

I en intervju med SVT säger trafikutskottets gruppledare Maria Stockhaus att det “pågår ett intensivt arbete” på Regeringskansliet. Hon hänvisar till att regeringen vill rusta upp de befintliga järnvägarna, men vill inte svara på när en upprustning faktiskt kan bli aktuell.

Nu har Malmbanan tilldelats 100 miljoner kronor från EU. Pengarna från “Fonden för ett sammanlänkat Europa” har öronmärkts för satsningar på att rusta upp Malmbanan för ökad militär rörlighet i landet, rapporterar NSD. Det blir allt viktigare med transporter från väst till öst med inträdet i Nato. Trafikverket får totalt 611 miljoner kronor för att öka den militära rörligheten i landet.

Nya krav på dubbelspår

De aktörer som trafikerar Malmbanan har länge efterfrågat dubbelspår, då järnvägen bär så pass mycket gods och ett stopp lamslår transporterna. Så sent som i slutet av februari skickade flera svenska och norska företag, kommuner och organisationer ett brev till regeringarna i Sverige och Norge för att kräva dubbelspår på banan. Bland undertecknarna finns LKAB, H2GS, Volvo samt flera kommuner i området.

“Vi tar detta initiativ för att vi är djupt bekymrade över banans undermåliga funktion och bristande kapacitet. Banans dåliga skick ger redan idag stora negativa konsekvenser för våra verksamheter, för vår konkurrenskraft och för våra länders välfärd och BNP. I förlängningen hotas även förmågan att växa och utvecklas men även våra länders beredskaps- och försvarsförmåga riskeras. Vi kräver därför att våra respektive regeringar tillsammans agerar och tillsäkrar en utbyggnad till dubbelspår på banan.

Av Emanuel Lehtonen