Chaufförsbrist är ett problem i många länder, som blivit allt större under pandemin. Svenskutvecklade marknadsplatsen Lanefinder vill bli störst och bäst på att matcha amerikanska chaufförer med truckingjobb – och reda ut i vad som idag är en djungel för aktörerna.
I UK saknas saknas idag 100 000 chaufförer enligt UK’s Road Haulage Association (RHA). Brexits immigrationsregler har förvärrat bristen, som den senaste tiden lett så långt som till varubrist i landets butiker och rubriker som att MacDonalds fått slut på milkshake. Även i länder som Polen, Tyskland och USA är chaufförsbristen skriande.
– Enligt American Trucking Association kommer det behöva anställas 900 000 chaufförer i USA de närmaste tio åren, säger Mats Holmbäck, vd på Malmö-baserade Youcruit AB, som utvecklat plattformen Lanefinder, med utmaningarna på den amerikanska arbetsmarknaden för lastbilschaufförer i åtanke.
Truckingindustrin omsätter över 6 500 miljarder kronor per år, vilket gör den till USAs näst största. 3,5 miljoner amerikaner arbetar som lastbilsförare som är det vanligaste jobbet i 29 delstater. Men varje år byter i genomsnitt 94 procent av dem jobb, och den lagstadgade anställningsprocessen är en analog och administrativ börda som ställer oerhörda krav på både förare och truckingbolag.
– Lastbilschaufförerna är livsnödvändiga i USA, utan dem skulle landet stanna helt, förklarar Mats Holmbäck, som har en amerikansk mamma och svensk pappa, och är uppvuxen i båda länderna.
– Allmänheten fick upp ögonen för det här under pandemin, och de och sjuksköterskorna fick massor av kärlek. Men det är en enorm brist på kvalificerade chaufförer, och dessa kan idag välja och vraka mellan jobben, och erbjuds stora bonusar på mellan 5000–20 000 dollar för att byta jobb.
Snärjigt regelverk skapar behov
2012 var han och med grundade tech-företaget Youcruit och utvecklade ett digitalt rekryteringsverktyg som lanserades på den amerikanska marknaden. Affärsmodellen svajade lite – man tog för lite betalt för kärnfunktionen – men verktyget blev populärt hos kunderna. Hos vissa till och med för populärt, 2017–2018 hände något konstigt, som ledde in företaget på en ny väg.
– Truckingindustrin stack iväg, vi hade 300 kunder som lade upp nya jobbannonser hela tiden, vilket ledde till väldigt mycket merjobb för oss. Det slutade med att vi utestängde dem från verktyget.
Den feedback man fick gjorde att man i stället bestämde sig för att satsa på en ny nisch: att hjälpa truckingindustrin att lösa sina rekryteringsproblem.
– Anledningen till att de här kunderna lagt ut nya truckingjobb hela tiden är att dels att det saknas folk, dels att regelverket gör det svårt att matcha arbetstagare mot jobb. Det var där vi såg att vi kunde göra en insats, förklarar Mats Holmbäck.
Har du hund?
Vissa frågor som en chaufför på Lanefinder besvarar för att matchas med ett jobb är lite fascinerande för en svensk. Det handlar om i vilka delstater man vill köra, hur länge man kan tänka sig att vara borta, hur lång erfarenhet man har – men en lika viktig fråga är om man har hund med sig i bilen och i så fall vilken ras.
– Alla truckningbolag har olika försäkringsbolag och olika anställningskrav och behöver svar på de här frågorna, vilket det gör matchningsprocessen oerhört komplex, och gör att man idag har svårt att hitta varandra.
I mitten av 2020 lanserades Lanefinder, som ska automatisera processen, med hjälp av 41 miljoner kronor, som Youcruit tog in i mars. I september hade över 5000 amerikanska truckingbolag anslutit sig.
– Varje vecka får vi hundra nya. För att mätta deras anställningsbehov måste vi hitta över 200 000 förare om året. Utmaningen nu blir att driva in den stora massan av chaufförer: vinna “share of mind” och bli det första en trucker tänker på när han eller hon vill byta jobb.
För att lyckas med det har Lanefinder tagit in ytterligare 100 miljoner i kapital, för en enorm marknadsföringskampanj i sociala medier och på fysiska annonsplatser på strategiska platser i USAs godsnav, under hösten.
Youcruit har huvudkontor och tech-avdelning i Malmö och lokalkontor i Tampa, Florida och Tulsa.
– Idag är chaufförsbristen i USA på en sådan nivå, att får du tag i en kvalificerad chaufför så köper du in en ny lastbil, säger Mats Holmbäck.
Av Klara Eriksson