Returer är ett gissel för e-handelns ekonomi och miljöpåverkan. Svenska Yayloh är en av flera nya aktörer som med sin SaaS-plattform för digital köp- och returhantering vill lösa problemet.
– Vi har sett halveringar av antalet returer hos våra kunder, säger Yaylohs vd Sophie Aubard.
I Europa returneras i genomsnitt 22 procent av allt som köps på nätet. När det gäller mode är andelen 60 procent och inom t ex festkläder returneras över 90 procent. Bara inom EU sker omkring tre miljarder returförsändelser varje år.
Enligt Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet, som tittat på returhanteringen hos nordiska e-handlare, är ett stort problem med returer den komplexa returlogistiken. I snitt kräver en retur tre gånger så mycket hantering än att skicka en vanlig e-handelsorder, enligt hennes forskning.
– För leveransen går varan generellt från ett lager via ett par terminaler och sedan till kunden. Men för returer går varan först via ett par terminaler för att sedan skickas till tredje land, som Estland, Polen eller till och med Asien, för sortering och och bearbetning – för att sedan skickas tillbaka till lagret i Sverige. Returen kan ta en resa halvvägs runt världen.
Växande returmarknad
Flera företag och initiativ har startat de senaste åren för att få bukt med och slå mynt av returproblematiken. Inom fysisk hantering finns tjänsteföretag som Boomerang, som hanterar returer fysiskt från bl a Baltikum och Tjeckien, och Envirozone i Norrköping, som vill göra de svenska returflödena mer lokala. På systemsidan finns bl a returplattformsleverantörerna Easycom och Returnado, som utvecklar system för att digitalisera returprocesserna och hantera returerna mer effektivt. Nu kommer ytterligare en spelare in; startupen Yayloh. Grundarna, Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane, har bakgrund inom detaljhandel och datavetenskap. Företaget som grundades 2019 stöds av Antler VC, Propel Capital och Sting.
– Idén med Yayloh är att digitalisera och automatisera returprocessen, och ge e-handlare bättre returdata så att de kan öka kundnöjdheten, säger Sophie Aubard, vd.
Yaylohs SaaS-plattform analyserar köp- och returdata i realtid. Plattformen hjälper enligt Sophie Aubard även säljare att äga sitt varumärke efter köpet.
– Jag tror starkt på att de flesta kunder som köper online bara vill ha rätt produkt i rätt storlek. Varumärken som kommer att fokusera på att serva sina kunder perfekt och göra dem till ”die hard” fans kommer att vara de mest lönsamma och framstå som vinnare, säger Sophie Aubard.
Halverar antalet returer
Ett företag som testat plattformen är butiken Grandpa, som efter två veckors försäljning av ett nytt par sneakers kunde se att 50 procent av beställningarna returnerades, starkt drivet av den angivna orsaken “för liten”. Plattformeslösningen gjorde att Grandpa snabbt kunde ändra produktbeskrivningen online och därmed minska returerna med hälften. Samma resultat fick en annan kund; nätbutiken Eytys.
– Att samla in kundfeedback har aldrig varit så enkelt och det är oerhört värdefullt för vårt produktionsteam och gör det möjligt för dem att förbättra produktbeskrivningar – bland mycket annat – för våra kommande kollektioner, säger Louise Reznik, e-handelschef på Eytys.
Sophie Aubard ser ett stort intresse för plattformen, inte minst från aktörer som vill bygga ett starkt varumärke online med hållbarhet som ett kärnvärde.
– Vi vinner tydlig ”traction” i den kategorin. Vi skrev precis under med Barkalot, som säljer hundtillbehör tillverkade uteslutande av veganskt läder och återvunna plastflaskor. Vi arbetar också med det första 100-procentigt veganska barnmärket i Europa, Babymocs.
Yayloh har kunder i Sverige, Norge, Italien och Frankrike, där man i januari ska implementera lösningen på ett större DNVB (digitally native vertical brand) med en online-omsättning på 80 miljoner SEK.