Cykelbudsföretaget Movebybike har gått ut och sagt att de bryter det samarbete med Foodora som de ärvde vid förvärvet av Bzzt. Orsaken uppges vara dålig lönsamhet, schemaläggning och arbetsmiljö för förarna. Foodora å sin sida menar att det är de som avbryter samarbetet pga bristande service från Movebybike.
Samarbetet inleddes av Bzzt och Foodora. När Movebybike förvärvade Bzzt och sedan försatte dotterbolaget i konkurs i februari i år flyttades samarbetet över till Movebybike. Nu meddelar företaget att man drar sig helt ur samarbetet pga dålig lönsamhet, schemaläggning och brister i förarnas arbetsmiljö i uppdraget för Foodora.
“Beslutet grundar sig framförallt i den dåliga lönsamheten, men också i avsaknaden av grundläggande utrustning och den schemaläggning som krävs för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för Movebybikes förare. Bolagets granskning av tillgängliga arbetskläder för uppdraget visar på brister i både kvalitet och anpassning efter olika väderförhållanden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Företaget har en policy om schemaläggning på 14-dagarsbasis och fast lön. Men det är Foodora som ansvarar för planeringen, vilket resulterat i att Movebybikes förare kan få arbetspass som är kortare än tre timmar. Enligt företaget skapar det en otrygg arbetsmiljö för deras förare samtidigt som företaget får sämre kontroll över arbetsmiljö och lönsamhet i affären.
– Det är vårt ansvar att förarna har alla verktyg som krävs för ett tryggt arbetspass. Vi ser betydande brister i Foodoras rutiner där våra förare riskerar sin arbetsmiljö. Vägen mot lönsamhet är riktningen på vår karta och detta partnerskapet styr åt motsatt håll, varför vi har beslutat att avsluta samarbetet, kommenterar Lisette Hallström, vd för Movebybike.
Foodora svarar
Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson har svarat på kritiken i ett mail till Di:
”Tvärtemot som det rapporterats, valde vi i förra veckan att ta ett beslut om att inte fortsätta vårt samarbete med Movebybike. Bakgrunden till beslutet är att servicen inte har hållit våra mått, som exempelvis förseningar till jobbet, samt att bolagets bud har misskött sig, fel hantering av livsmedel och inte använts sig av rätt utrustning”, svarar Daniel Gustafsson Raba, logistikchef på Foodora, via mejl.
Han skriver också att Movebybike föreslagit en prishöjning som Foodora tackade nej till för att prioritera sina egna bud.