– För säljande företag är det visserligen viktigt med logistikkompetens, men har man stora säsongsvariationer det är nästan alltid bäst att lägga ut logistiken på en TPL-partner, menar Anette Yngvesson, som i höst lämnar vd-posten för sitt hjärtebarn NTEX Inrikes för att ta över som vd för Lagerhaus.
Artikel ur Dagens Logistik nummer 2 2022 – nytt nummer ute nu!
Anette Yngvesson har varit i logistikbranschen i hela sitt yrkesliv. 2006 grundade hon Fraktkompaniet, som köptes upp av NTEX hösten 2019. Då hade bolaget vuxit till en omsättning på närmare 400 miljoner kronor med ett 100-tal anställda.
– Jag har fortsatt att driva bolaget sedan dess, men nu heter vi NTEX Inrikes. Fokus är på inrikestransporter, men tredjepartslogistik har alltid varit en kärnverksamhet, berättar hon.
Bolagets TPL-lager finns i Göteborg, Helsingborg, Stockholm och Malmö, med totalt ca 35 000 kvm lageryta och ett hundratal kunder. Just nu byggs lagerkapaciteten ut med 27 000 kvm i Göteborg och 16 000 kvm i Helsingborg, och nästa sommar kommer NTEX ha drygt 62 000 kvm lageryta, efter en del rockader.
– Vi får se om de hinner klart med byggena i tid, just nu är allt så osäkert kring byggmaterial och leveranser. Det är ju det man funderar mest på nu, när läget i världen ska bli normalt igen och hur det kommer att påverka verksamheten.
Just nu ser hon ett ökat lagerbehov bland både befintliga och nya kunder.
– Många kunder vill flytta hem sina lager och detaljhandeln lägger ordrar tidigare än tidigare för att inte riskera att stå utan varor att sälja, vilket också kräver mer lagerytor. Sen är frågan hur de kommer att agera om och när fraktsystemet börjar fungera igen. Det gäller att tänka sig för som TPL-are, och vara noga med vilka kunder man väljer att jobba med.
Vände Lagerhaus med effektiv logistik
Bland TPL-kunderna finns heminredningskedjan Lagerhaus, som Anette Yngvesson köpte in sig i 2020, delvis för pengarna från affären med NTEX. Tillsammans med bolagets dåvarande vd Jerker Levin och investeraren Goodfellows Ventures köpte familjen Yngvesson bolaget av tidigare ägaren Novax. Lagerhaus hade då dragits med sjunkande omsättning och röda siffror under flera år.
– Lagerhaus har en ganska komplex logistik med ett 50-tal butiker och en växande andel e-handel. Logistikkostnaderna skenade och bolaget drogs med lönsamhetsproblem. Jag såg en stor potential att vända den trenden med hjälp av effektivare logistik, berättar Anette Yngvesson.
I januari 2021 flyttades Lagerhaus logistik från en annan TPL-aktör till NTEX Inrikes lager i Helsingborg, där kedjans butiks- och e-handelslogistik nu huserar. Därefter har trenden vänt; 2021 landade omsättningen på drygt 350 miljoner kronor, en tydlig ökning mot pandemiåret 2020, och resultatet landade på 12,6 miljoner kronor; bolagets bästa någonsin.
– Förbättrad logistik är en viktig bidragande orsak till den vändningen. Att vara noga i upphandlingen och välja en duktig logistikpartner är oerhört viktigt för alla företag som köper och säljer varor, menar Anette Yngvesson.
“Nästan alltid att föredra”
Om man hittar rätt partner är TPL är nästan alltid att föredra framför eget lager, menar Anette Yngvesson.
– Har man säsongsvariationer med försäljningstoppar är det nästan alltid bäst att lägga ut logistiken på en tredje part, som kan hitta skalfördelar och synergier med andra kunders flöden. Det går nästan aldrig att göra logistiken billigare i ett eget lager om man har volymer som varierar över säsong.
NTEX är duktiga på att hitta dessa synergier mellan kunder, menar hon.
– Lagerhaus har sin peak på hösten och julhandeln, då vi kombinerar deras flöden med kunder som har säsonger under andra delar av året. Bland annat har vi kunder inom poolbranschen i samma lager så att flödena jämnas ut. Vi är också prisvärda på e-handel och vassa på kombinationen butikslogistik och e-handelslogistik.
Det går inte att göra logistiken billigare i eget lager om man har volymer som varierar över säsong
Byter logistik mot detaljhandel
Nu står branschbyte på agendan för Anette Yngvesson: I november tar hon över vd-stolen för Lagerhaus, och ska ägna sig åt detaljhandel efter 35 år i logistikens tjänst.
– Det är jättetråkigt att lämna NTEX och alla fantastiska kollegor som jag själv rekryterat. Samtidigt känns det otroligt kul, och rätt tid i livet för en förändring. Lagerhaus är ett väldigt spännande bolag och jag sitter på erfarenheter som verkligen behövs där just nu; tydligt ledarskap, kompetens inom logistik och vana att driva strategiska frågor och förändringsprocesser.
Just logistikkompetens är något många företag skulle behöva mer av, menar hon.
– Logistiken är otroligt viktig, att den fungerar effektivt kan göra hela skillnaden mellan röda och svarta siffror, som i Lagerhaus fall. Och med e-handeln så blir logistiken bara viktigare. Men därmed inte sagt att man behöver sköta den i egen regi.
Lagerhaus grundades 1996, då den första butiken öppnades i Göteborg. Idag har kedjan drygt 50 butiker i Sverige och Norge samt nordisk e-handel, och har inlett en rejäl offensiv: Under det senaste året har kedjan öppnat i snitt en butik i månaden och planerar att hålla samma takt efter sommaren. Logistiken blir dock kvar hos NTEX tills vidare, berättar hon.
– Det fungerar jättebra, och då finns det ingen anledning att ändra på något. Det är ett tips jag har; bygg upp ett nära samarbete med din TPL-partner, så att ni kan hitta en väg framåt som alla tjänar på. Om man byter partner och pressar priser hela tiden så blir det ju inget utrymme för utveckling av logistiken.
Av Hilda Hultén