Energimyndigheten och Trafikverket har sammanställt en rapport där de presenterar 55 punkter som ska påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och vätgastankning. Bland åtgärderna finns förslag som ökad samordning och utbyggnad av elnätet.
I juli 2022 gav regeringen Energimyndigheten och Trafikverket i uppdrag att ta fram ett nationellt handlingsprogram för att snabba på utbyggnaden av laddinfrastruktur samt tankinfrastruktur för vätgas. Nu har myndigheterna sammanställt sitt förslag på handlingsplan, bestående av 55 punkter.
Till att börja med menar myndigheterna att om man vill få fler att välja eldrivna fordon måste det vara enkelt att ladda och tanka. Därför föreslår de att Energimyndigheten får ett utökat uppdrag att samordna Sveriges laddinfrastruktur.
– Transportsektorn är en av nycklarna för omställningen till ett hållbart energisystem och samhälle. En förutsättning är en effektiv utbyggnad av infrastrukturen. För det behövs ett samlat helhetsgrepp och utökat samarbete mellan flera aktörer. Därför är det glädjande att regeringen anslagit medel för ett sådant uppdrag i budgetpropositionen för nästa år, kommenterar Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.
Förslaget presenteras i en gemensam rapport, som du kan läsa här. Åtgärderna fokuserar på att underlätta och öka takten i utvecklingen av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. En kritisk faktor är tillgång till elnätet, där de stora utmaningarna är långa ledtider för anslutning och brist på kapacitet. Här föreslås bland annat snabbare tillståndsprocesser för utbyggnad av elnäten och en ökad förutsägbarhet.
Fokus på depåladdning
En bedömning som görs är att basen för laddinfrastrukturen fortsatt kommer ligga på hemma- och depåladdning. Laddning med lägre effekt när fordonen ändå står stilla under en längre tid lyfts som kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt fördelaktigt.
– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan. EU:s regelverk sätter ramarna för utbyggnaden av laddning och tankstationer för vätgas längs europavägar och vissa riksvägar. Utöver det behöver samma infrastruktur etableras längs andra större vägar för att ett elektrifierat vägtransportsystem ska vara tillgängligt för alla, kommenterar Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
Man vill även undersöka hur infrastrukturens robusthet kan stärkas för att säkra den samhällskritiska transportsektorn i kristider.
När det gäller tankinfrastruktur för vätgasfordon poängterar myndigheterna att det i nuläget är dyrt både med fossilfri vätgas och själva fordonen. Att etablera och underhålla en vätgasinfrastruktur innebär höga kostnader. Bedömningen är att stöd kommer behövas både till investering och kanske även drift under flera år.