E-handeln ökar och med den intresset för logistik
i juli växte e-handeln av dagligvaror, som livsmedel, med 200 procent om man jämför med 2019. För e-handeln som helhet var samma siffra 45 procent. Kommer ihåg hur vi på Postnord Retail Day i början av året spådde tillväxten för 2020 – skulle den landa på 11 kanske? Postnords eget bud var 13 procent – nu lär den helt klart landa högre.
Många e-handlare går som tåget, och automationsleverantören Interroll vittnar om att TPL-branschen och e-handel skriker om paketsortering för att kunna hantera de växande paketbergen. I nästa nummer av DL, nummer 3 2020, går vi på djupet med de senaste trenderna inom automation.
Tre nya hyresgäster har tecknat kontrakt i Catenas multihyresgästlager på Logistikposition Sunnanå i Burlöv mellan Malmö och Lund. Nu siktar man på nästa steg; att utveckla ytterligare 110 000 kvm mark på området.
När det krisar på andra håll vänder sig andra åt logistiken: klädmärket Odd Molly är ett exempel, som i veckan tillkännagivit ytterligare lagerköp.
Amazons intåg verkar har agera som blåslampa för många aktörer inom logistik och e-handel.
En som ser nya affärsmöjligheter är Foodora – som vill leverera e-handelpaket utöver färdigmat.
Det är mycket som sker på den sista milen – i veckan har även Airmee expanderat till Växjö, Best köpt Budcompaniett och Widriksson Logistik och Earlybird dragit in uppdrag, bland annat.
Många transportörer ställer glädjande nog om till fossilfritt i storstäderna – den senaste tiden har bland annat Best och Bring gjort en sak av det, och mjukvaruleverantörern Pindeliver har anpassat sin leveransplattform för eldrift.
Även uppe i norr händer det grejer: Luleå bygger ut kombiterminalen i Gammelstad och på måndag invigd världens första anläggning för tillverkning av fossilfritt stål med hjälp av vätgas: Hybrit.
Vi hörs om en vecka!
Varma hälsningar
Klara & Hilda
|