Norrland växer med den gröna industrialiseringen; invånarna ska bli 100 000 fler och 1 000 miljarder kronor investeras i regionen de närmaste åren. Hur Norrland ska klara tillväxten var temat för Norrlandskonferensen den 9–10 februari i Skellefteå.
– Sverige är bra på att jobba både regionalt och nationellt med stora nedläggningar. Det här är samma sak fast tvärtom, och det har vi inte samma erfarenhet av, sa Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson.
Ur Dagens Logistik nr 1 2023 – ute nu!
Den 9–10 februari samlades 150 personer i Sara Kulturhus i Skellefteå för Norrlandskonferensen 2022, arrangerad av bl a Itid, Lean Forum, Lean Forum Bygg och Plan, där deltagare från när och fjärran kom för att höra mer om utvecklingen i regionen. Konferensen bjöd på ett späckat program med föreläsare från bl a Skellefteå Kraft, Kuusakoski, Boliden, Northvolt, Skanska, Lindbäcks, Lundqvist Trävaru, Bygglyftet och Lean Forum Bygg.
– 1 000 miljarder kronor ska investeras och 100 000 personer ska flytta hit, ett nytt Umeå ska till Norrland – men hur löser vi det? För att klara den här omställningen så krävs det en inre effektivitet, sa Anders Sörqvist, eldsjäl i Plan region Norr och logistikkonsult på Itid som var huvudarrangör för konferensen.
– Vi är ett gäng som jobbar med att förbättra flöden och behålla ett livskraftigt Norrland. När vi startade Itid så var det frågan om hur vi överlever här uppe i norr, förhindrar outsourcing och skapar en framtid där vi bor. Nu är det en helt annan situation; nu handlar utmaningarna om att attrahera arbetskraft.
“Not in Kansas anymore”
Skellefteå är sedan 2017, när batteritillverkaren Northvolt valde att slå ner bopålarna i kommunen, något av epicentrum för den gröna, norrländska industrirevolutionen. Överallt syns tecken på att den slumrande industristaden putsas upp för att matcha förväntningarna på ett centrum för grön industriutveckling. I stadskärnan tronar det nya landmärket Sara Kulturhus, en klimatpositiv träbyggnad med avancerade energilösningar som lockar nyfikna från hela världen, och runt detta pågår ansiktslyftet med gatukonst, mikrobryggerier och restauranger i centrum och längs åstranden.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore
– Känslan är lite som i från Trollkarlen från Oz, när Dorothy hamnar i Oz efter tornadon och säger “I have a feeling we’re not in Kansas anymore”, säger Kristina Sundin Jonsson, och berättar om det där samtalet från Northvolts grundare Peter Carlsson hösten 2017, när han gav beskedet att batterifabriken skulle hamna i Skellefteå.
– Hade jag då förstått vad det här skulle innebära för oss hade jag nog fått ont i magen.
Från nedgång till uppgång
Skellefteå var Norrlands största stad på 1960-talet, men sedan tackade staden nej till regionens nya universitet som hamnade i Umeå istället – en stad som sedan dess blivit Norrlands tillväxtmotor. I Skellefteå började befolkningen däremot minska, som minst hade man 70 000 invånare 2010, och stod inför en åldrande befolkning som skulle försörja av allt färre. Nu är läget ett annat.
– Vi går från ingen tillväxt till en gigantiskt tillväxt på få år, vi är 74 400 invånare idag och behöver öka till 90 000 till 2030. Vi ska bli 16 000 fler på en plats där det inte finns arbetslöshet (3,4 procent) – alla har jobb i Skellefteå.
Kommunen investerar nu 27 miljarder i infrastruktur 2017–2026, bland annat byggs hamnen ut och flygplatsen får en ny terminal.
– Hur bygger man ett samhälle så snabbt? Hur vi ska klara av att bygga bostäder som är attraktiva för de som ska flytta hit? Vi måste göra saker på nya sätt; tillståndsprocesserna för infrastruktur behöver gå fortare, och vi måste jobba med kompetensförsörjning, många märker att det börjar bli svårt att rekrytera. Samtidigt måste vi vara nära våra invånare och se hur de upplever förändringen.
Allt råder dock inte kommunen över själva: behovet av Norrbotniabanan, som regeringen bestämmer över, är skriande – de 13 milen mellan Umeå och Skellefteå tar idag två timmar på slingriga vägar, med tåg skulle sträckan ta 50 minuter vilket skulle möjliggöra arbetspendling och effektivare godsflöden i hela regionen.
Bygglogistik i fokus
För att bygga ett samhälle i den takt som Norrland nu kräver, krävs också effektiva logistikprocesser, något byggbranschen historiskt inte gjort sig känd för. Ett stort fokus på konferensen var just bygglogistik.
– Det finns otroligt mycket resurser att vinna på att införa systematiska och flödesorienterade arbetsprocesser, sa Anders Eklund på MyLoc, som utvecklar molnlösningar för att effektivisera försörjning och logistikflöden inom bland annat byggindustrin.
– Det som gör lean och logistik så svårt i byggindustrin, är balansen mellan organisatorisk och individuell kompetens. Ofta finns det en “Superman”, en kunnig nyckelperson som projektet hänger på. Ur processperspektiv är inte det så effektivt.
Industrin har ett helt annat sätt att samarbeta, med mycket effektivare processer som resultat, konstaterar han.
– Ta en bilfabrik till exempel, en av montörerna vid bandet kan inte bygga en hel bil, han kan sin del av processen. I byggbranschen hänger mycket på den allvetande superentrepenören – men han är inte skalbar.
Det viktiga är att tänka efter före, vara tydlig, fokusera på flödet och ta kontroll som byggherre – skapa tydliga rutiner och en metodik att jobba med.
– Detta kan få enorm betydelse, hittar man en fungerande process så går ju den att upprepa i andra projekt. Det finns en instegskostnad, men över tid kan vi få mycket bättre flyt, bättre processer, sänkta kostnader och ökad lönsamhet.
80 nationaliteter på Northvolt
Konferensens andra dag bjöd på studiebesök hos Skellefteå Kraft, besök i koppartillverkningen hos Boliden Rönnskär och en sightseeing runt Northvolts enorma fabriksbygge, där totalt 500 000 kvm produktions- logistik- och kontorsytor ska byggas fram till 2026. Idag jobbar cirka 1600 personer på Northvolt ett, en siffra som ökar med omkring hundra personer i månaden.
– I full drift ska vi bli ca 4 000 personer, 70 procent av våra anställda är inflyttade och totalt har vi 80 olika nationaliteter på siten. Många kommer från Indien – vi har precis fått världens nordligaste kricketförening här i Skellefteå – men även från länder som Polen, Turkiet, Iran och Storbritannien, berättade Sanna Bäcktröm, kommunikationsansvarig på Northvolt.
Långsiktigt ska vår produktion bli 100 procent cirkulär
Den första produktionslinjen av totalt fyra i Northvolt Ett är igång.
– Vi har byggt ungefär en tredjedel av fabriksområdet, 2026 ska alla byggnader vara klara och sedan räknar vi med 18–20 månader för att rampa upp till maxproduktion.
Skellefteå är den enda av bolagets anläggningar som innefattar alla steg i batteriproduktionen och vid fabriken byggs även en återvinningsanläggning för batterier; Revolt.
– Det är en av de mest spännande grejerna vi gör här; målet är hälften av de metaller vi använder ska komma från återvunna batterier 2030 och långsiktigt ska vår produktion bli 100 procent cirkulär. Det är också en viktig anledning till att många söker sig hit från hela världen, de vill vara en del av den gröna omställningen.
Av Hilda Hultén