Fastighetsinvesteraren NREP tar på allvar klivet in i Tyskland, där man etablerar två kontor och startar ett jv-bolag tillsammans med en schweizisk fastighetsutvecklare. De kommande tre åren ska bolaget investera omkring 5,5 miljarder kronor i Tyskland, inom sina kärnsegment; bostäder och logistik.
Nordiska fastighetsinvesteraren NREP, vars logistikbolag går under namnet Logicenters, har fastighetstillgångar under förvaltning värda 18 miljarder euro. Under 2021 äntrade NREP kontinentalmarknaden med Polen som första marknad utanför Norden, och nu fortsätter den geografiska expansionen till den tyska marknaden.
Det första klivet in i Tyskland gjordes 2021 genom förvärvet av fastighetskreditspecialisten Flins Capital Partners. NREP ska etablera ett team med initialt åtta medarbetare för den tyska marknaden, och öppna två nya kontor i Frankfurt och München, vilket kompletterar den befintliga närvaro i landet.
Satsar på bostäder och logistik
Inledningsvis är det framförallt två av NREPs äldsta och största fastighetsstrategier, bostäder respektive logistik, som kommer att utforska möjligheter i Tyskland. Bägge fastighetssegmenten har stor efterfrågan samt äldre stock som är i behov av mer moderna och hållbara byggnader, menar bolaget.
– Tyskland har Europas starkaste ekonomi och uppvisar tydliga urbaniseringstrender, vilket gör landet särskilt mottagligt för NREP:s expertis inom att förbättra den byggda miljön i städer. Vi har kapacitet att skapa mer kundcentrerade produkter och implementera bredare hållbarhetsinitiativ, exempelvis drivet av NREP:s målsättning om att hela fastighetsportföljen ska vara koldioxidneutral redan 2028, kommenterar Stefan Wallander, Sverigechef, NREP.
Bildar jv med Artisa
För sin tyska debutinvestering har NREP gått in i ett långsiktigt joint venture med Artisa Group, en stor schweizisk fastighetsutvecklare som verkar i den europeiska marknaden. JV-bolaget planerar att leverera 5 000 co-living lägenheter till 2025. Den första investeringen är ett förvärv av två co-livingfastigheter som erbjuder totalt 314 individuella lägenheter. Den ena fastigheten är belägen i närheten av det nya affärsdistriktet Mediaspree i Berlin och den andra centralt i Essen.
– Det råder en tydlig bostadsbrist i många av Tysklands största städer, samtidigt som behovet av högkvalitativa bostäder ökar, kommenterar Stefan Wallander.
I pipeline för det nya jv:t finns även att utveckla 670 bostäder i Frankfurt. Alla fastigheter kommer att drivas under Artisas co-living-plattform, City Pop, som erbjuder möblerade lägenheter med gemensamma faciliteter och flexibla hyresvillkor.
– Den stora efterfrågan på den tyska bostadsmarknaden drivs delvis av att landet har en av de högsta andelen singelhushåll i Europa, vilket dessutom förväntas öka ytterligare till 44 procent 2035, kommenterar Alain Artioli, vd, Artisa Group.
Hälften på logistiken
Hur investeringsplanerna inom logistiksegmentet ser ut, eller hur stor del av kakan som kommer att investeras i segmentet, beror på vilka projekt man lyckas hitta, berättar Logicenters vd Matthias Kettelhoit.
– Vi bygger upp ett lokalt team nu och tittar på olika affärsmöjligheter, jag tror att vi kommer att sätta vårt första logistikprojekt innan årsskiftet. Exakt hur fördelningen blir får vi ju se, det är ju drivet av vilka investeringar vi hittar att göra, men att hälften ska gå till logistik är väl rimligt.
Enligt honom skiljer sig den tyska marknaden från den nordiska på flera punkter.
– Dels finns det ju ingen mark, så vi kommer att utveckla en kombination av greenfield (nyetableringar) och så kallade brownfield-projekt, alltså där man river gamla kåkar och bygger nytt i centrala lägen. Det är inte så vanligt här. Sen är det betydligt större fokus på buller och trafik till och från lager i Tyskland, eftersom de generellt hamnar närmare där folk bor. Det görs mycket mer gedigna trafikanalyser innan man kan bygga ett lager i Tyskland.
Tyskland är också en betydligt större och mer konkurrensutsatt marknad.
– Det är en gigantisk marknad, alla fastighetsaktörer är aktiva där, så det blir en annan situation än i Norden. Energifrågan är också en utmaning, Tyskland är mycket mer beroende av gas för uppvämning och energiförsörjning. Samtidigt har Tyskland på många sätt kommit längre när det gäller hållbarhetsfrågan än här. Vi tror att vi är i framkant i Norden, men så är det inte riktigt, konstaterar Matthias Kettelhoit.
Av Hilda Hultén