Kraftigt ökade kostnader på bland annat råvaror, förpackningsmaterial, transporter och energi, och brist på en lång rad nödvändiga insatsvaror, präglade redan livsmedelsåret 2021, och nu börjar leverantörsledets kostnadsökningar synas för konsumenterna: i februari ökade steg priserna med 4 procent, det visar Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
Fjärde kvartalet 2021, årets enskilt viktigaste för de flesta livsmedelsproducerande företag, innebar en tydlig volymtillväxt på den avgörande svenska hemmamarknaden, det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för fjärde kvartalet 2021. Samtidigt präglades 2021 av ett stort antal utmaningar för de svenska livsmedelsföretagen, inte minst i form av de största kostnadsökningarna i modern tid.
Indexvärdet för de svenska livsmedelsproducenternas kostnader under Q4 landade på 99 – den högsta nivån som Livsmedelsföretagen har uppmätt och bara en enhet från maxvärdet på 100 (där 50 är oförändrat).
Det föranledde att Livsmedelsföretagen att redan i februari presentera en extrainsatt kostnadsrapport. Nästintill samtliga av Livsmedelsföretagens medlemsföretag rapporterade om mycket stora kostnadsökningar för sina inköp av råvaror.
– Under mina tolv år som chefekonom för Livsmedelsföretagen har jag aldrig sett något liknande, och jag vet faktiskt inte hur långt tillbaka man skulle behöva gå för att hitta något som ens kommer i närheten. Det som tidigare var en perfekt storm har nu utvecklats till en perfekt superstorm. Jag är full av beundran inför hur de svenska producenterna har lyckats hantera kostnadsökningarna, men nu tror jag att många börjar närma sig en brytpunkt, kommenterade Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen siffrorna.
Råvarukostnaderna representerar i snitt cirka 45–50 procent av företagens omsättning och är den enskilt viktigaste kostnadsposten. Andra viktiga kostnadsposter förenat med livsmedelsproduktion är förpackningsmaterial, el och transporter. Samtliga dessa poster ökade också explosionsartat i pris under Q4 med ett indexvärde på 99. Cirka 80 procent av de svenska livsmedelsföretagens totala produktionskostnader ökade därmed kraftigt under Q4.
Livsmedelskorgen upp fyra procent i februari
Sedan denna prognos levererades av företagen i januari 2022 har sakernas tillstånd försämrats på de flesta punkter, där kriget i Ukraina förstås spelar huvudrollen, och nu börjar leverantörsledets kostnadsökningar att märkas också i konsumentled. I februari ökade priset på livsmedelskorgen enligt SCB med 4 procent, upp från 1,9 procent i januari (årstakt). Utvecklingen är en återspegling av leverantörernas snabbt stigande kostnader under andra halvåret 2021 och kommer förmodligen att stegras under de kommande månaderna.
– När man tittar på utvecklingen av konsumentpriserna ska man vara medveten om att krigseffekterna på energi- och råvarusidan ännu inte avspeglas i prisbilden i butik. Förhoppningsvis ökar förståelsen i hela livsmedelskedjan för att situationen är extraordinär. Den nuvarande affärsmodellen, med stor grad av inbyggd tröghet och eftersläpningseffekter, är anpassad för mer ”normala” tider och måste tillfälligt kastas över bord. Det viktiga nu är att signalen går fram till Sveriges bönder att hela branschen ser den kostnadschock de möter och snabbt släpper igenom nödvändiga prisökningar, kommenterar Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen, i konjunkturbrevet.
Det viktiga nu är att signalen går fram till Sveriges bönder att hela branschen ser den kostnadschock de möter och snabbt släpper igenom nödvändiga prisökningar
Rekordhöga elpriser
Elpriserna i södra Sverige (elområde 3 och 4) påverkas stort av ökade gaspriser på den europeiska kontinenten. Under januari 2022 var spotpriserna i elområde tre och fyra 112–120 procent över 2021 års nivå, och i februari var priserna 45–55 procent högre. Under mars månad har spotpriserna fortsatt att slå rekord på rekord.
“Under enskilda pristoppar under Q4 2021 innebar det för ett antal företag (6 procent) att det fanns mer att vinna på att tillfälligt stoppa produktionen än att hålla i gång den. Att företagen överväger att stoppa produktionen på grund av höga elpriser har i praktiken aldrig hänt i Sverige.” skriver Livsmedelsföretagen.
Prognos: Ingen lättnad i närtid
Priserna på centrala livsmedelsråvaror fortsatte att öka in i 2022– en ökning som nu förstärks av den ryska invasionen av Ukraina. Priserna hittills i år är nu 30–40 procent högre än vid motsvarande period under 2021. Att Ryssland och Ukraina är några av världens mest betydelsefulla spannmålsexportörer, inte minst av vete, spelar naturligtvis en avgörande roll.