Ny plattform skapar andramarknad för returer

Nya tekniska plattformen Turnr gör det möjligt för e-handlare att vid retur hitta en ny köpare inom samma upptagningsområde. 23 april går man live i samarbete med Premo – morgontidningarnas distributionsföretag i Stockholmsregionen.

Returer är växande plåga både för miljön och för e-handlarnas lönsamhet. Särskilt inom mode är returgraden hög, och kostnaden för logistik och hantering av returer innebär både onödiga transporter och kan till och med göra varorna osäljbara, då det tar veckor innan de är tillbaka på lagret och kan säljas till en ny kund.

Linus Robertsson. Foto Turnr.

Nystartade logtechbolaget Turnr vill göra något åt saken. Genom deras plattform ska returer, till ett rabatterat pris, kunna säljas igen till kunder i närområdet. Grundarna Daniel Mattebo, Linus Robertsson och Mattias Geser, fick upp ögonen för problemet när de jobbade tillsammans på betaltjänsten Trustly.

– Vi har följt e-handeln och sett från kunder vi varit i dialog med hur debatten om returer vuxit sig allt starkare. Vi fick t ex data presenterat för oss från en kund, inom fast fashion, som visade att 14 procent av de paket de skickade ut aldrig ens hämtades upp, utan i stället skickades på en 250 mil lång resa till Baltikum. Det var en ögonöppnare för oss att “ok, är det såhär det funkar”, säger Daniel Mattebo.

Exemplet ligger några år tillbaka i tiden, och e-handlarna har minskat den typen av nöjeshopping genom att införa avgifter på icke upphämtade paket, men returproblematiken i sin grund är fortfarande densamma.

– Returgraden inom särskilt fast fashion är fortfarande väldigt hög, den kan vara uppemot 70 procent på vissa plagg, som festkläder. Efter den positiva Greta-vågen så kände vi att tiden var mogen för att göra något åt saken och det var därför vi drog igång förra året.

Pilot i Stockholm

Om två veckor testas deras plattform tillsammans med Premo och ett antal stora e-handelsföretag i Storstockholmsområdet.

14 procent av de paket de skickade ut aldrig ens hämtades upp

– Vid en retur kommer Premo leverera hem påsar med bilder på de enskilda plaggen som ska returneras till kunden, för att inget ska bli fel. Eftersom returhanteringen sker digitalt vet då även e-handlaren att varan är ute till försäljning igen och lägger upp den till rabatterat pris på sin sajt , med information om att varan är en retur.

Daniel Mattebo. Foto Turnr.

Premo når mer än två miljoner invånare med morgontidningar och hemleveranser sju dagar i veckan, och det är stolta över samarbetet, som man menar kommer minska returtransporten med upp till 95 procent, vilket främjar klimatet och utvecklingen av den cirkulära e-handeln.

–  Det är med stolthet som Premos tidningsbud fortsätter göra nytta; både vad gäller bekvämligheten med hemleveranser men också att vår distribution är skonsam ur ett klimatperspektiv. Att vi nu även inkluderar en plattform som hanterar returer är ytterligare ett logiskt steg för våra cirkulära tjänster, kommenterar Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef på Premo

Turnr tillhandahåller den tekniska plattformen och tillsammans med e-handlaren marknadsför produkterna till försäljning medan e-handlaren sätter priset. Premo ansvarar för att samla in och lämna ut varorna.

– Vi är jätteglada för samarbetet med Premo, som ändå går de här rutterna vilket innebär att inga nya transporter skapas. På sikt kommer vi ha alla möjliga leveransalternativ, precis som för all annan e-handel.

Kortare ledtider för returer

Returhanteringen är en stor kostnadspost särskilt för modeföretag, som kan minska genom den nya andrahandsmarknaden som öppnas. Något minst lika viktigt, om inte viktigare är att varan snabbt kommer ut till försäljning igen – en stor fara med den nuvarande returhanteringen är att den tar så lång tid att ex. säsongsvaror blir osäljbara när de väl är tillbaka på lagret efter returresan.

– I genomsnitt är en retur borta från lagret i 3,47 veckor, med vår plattform kan de de omsätta varorna flera veckor tidigare.

De stora e-handlarna har varit oerhört positiva till Turnr, berättar Daniel Mattebo, och det har varit oerhört lätt att få dem med på tåget.

– Vi har flera stora e-handlare inom fashion som kunder redan nu, och tog in kapital 2021 för att “go to market” snabbare. Vi har även två brittiska kunder på gång – för dem är ju returer från Sverige ett ännu större problem, både av miljö- och kostnadsskäl. De är jättenyfikna på hur piloten kommer att gå.

Av Klara Eriksson