Nya svenska systemintegratören A2B Solutions teamar upp med franska Hardis Group för att sätta deras WMS-lösning Reflex på den nordiska marknaden.
– Norden är en mogen WMS-marknad, men vi har en produkt som har en del fördelar, inte minst att vi har lösningar för lager, fabriker och butiker i samma lösning, säger Hardis Groups vd Nicolas Odet.
WMS står för Warehouse Management System: system för att hantera och optimera processer i lager och terminaler. Lösningarna finns hos allt från tillverkande företag till TPL-aktörer och e-handlare. I Sverige finns flera starka WMS-spelare på marknaden, där svenska Consafe Logistics är marknadsledande, och andra större aktörer är Manhattan (Idnet), Nyce.Logic och Ongoing.
Systemintegratören A2B Solutions grundades i hösten 2021 i Göteborg av Jonas Arvidsson (vd) och Mattias Springer (teknikchef), båda med bakgrund från Idnet som är nordisk partner för Manhattans WMS-system. Nu inleder företaget ett partnerskap med franska Hardis Group, för att introducera deras WMS-lösning Reflex på den svenska marknaden.
– Jag och Mattias hade länge gått i tankarna att starta bolag tillsammans, och när den här möjligheten dök upp var det ett perfekt tillfälle, berättar Jonas Arvidsson.
Hardis Group har kontor i Frankrike, Spanien, Holland och Polen, med 1 200 medarbetare och omsatte 120 miljoner euro 2020. Bland kunderna finns företag som Renault, Duracell, Bol.com och Rajapack, och bolaget har satt som mål att bli störst på Europamarknaden för logistikhanteringslösningar och gör nu en hårdsatsning i Norden genom partnerskapet med A2B Solutions.
– WMS-landskapet i Europa är ganska diversifierat. Generellt är det ett par lokala aktörer och en eller två internationella, ofta amerikanska, spelare i varje land. Vi har stor respekt för de aktörer som redan finns etablerade i Norden, men ser också att vi har en produkt som skiljer sig och har en del fördelar, inte minst att vi har lösningar för lager, fabriker och butiker i samma produkt, säger Nicolas Odet, vd för Hardis Group.
A2B blir återförsäljare och integratör för Reflex, som idag används av 320 kunder, i Sverige, Danmark, Norge, Finland och på Island.
– Reflex finns redan i Norden genom en del av våra globala kunder, vår inventeringslösning med drönare används till exempel av Ikea, men vi har inte haft någon lokal representation tidigare. Det var ett lyckat sammanträffande att Jonas och Mattias kontaktade oss samtidigt som vi hade börjat titta på Norden på allvar. Vi insåg att de var helt rätt personer att samarbeta med, med sina stora kontaktnät och kunskap om den lokala marknaden, säger Nicolas Odet.
– Norden är en mogen WMS-marknad, så det gäller att bygga upp ett lokalt team och marknadskännedom snabbt.
Utmanar WMS-marknaden
Just den breda paletten av lösningar för olika typer av logistikhantering inom samma system är Reflex styrka, menar Nicolas Odet.
– Vi såg hur våra kunder anpassade vår WMS-lösning för att passa till olika typer av hantering, som läkemedel eller kosmetika, och tog runt 2013 ett strategiskt beslut att vi själva skulle utveckla och bredda vår produkt så att den kan konfigureras direkt mot olika typer av verksamheter.
När det gäller fabriker så är det många tillverkande företag som inte riktigt vill kännas vid att de har en lagerverksamhet, menar Nicolas Odet.
– Men det finns stora nyttor i att ha system som stöttar lagerhållningen för produktionen, som exempelvis kan hantera kittning av komponenter till monteringen.
I fysiska butiker blir det också alltmer logistikhantering genom e-handeln, samtidigt som butikspersonalen inte kan så mycket om logistik.
– Butikspersonal har inte heller tillgång till den tekniska utrustning som man normalt har på ett lager. Alla processer måste kunna skötas från en smartphone, och det måste vara enkelt. Det är en utmaning för många företag idag.
Bygger lokalt team
I Sverige är Reflex en kanske en nykomling på marknaden, men det är en stor spelare i Europa, betonar han. För att sätta systemet på marknaden planerar A2B nu att snabbt bygga upp ett lokalt team. Initialt söker man främst seniorkonsulter med teknisk kompetens för att kunna realisera projekten.
Butikspersonal har inte den tekniska utrustning som man normalt har på ett lager. Alla processer måste kunna skötas från en smartphone
– Just nu ligger fokus på att rekrytera konsulter. Att ha ett kunnigt, lokalt team som talar språket är avgörande för att kunna växa på en ny marknad.
Målet är att ha 8–10 kunder i Sverige inom tre år, och Jonas Arvidsson tror att de kommer att ha sin första implementation igång inom ett par månader.
– Vi har redan fått väldigt positiva reaktioner från potentiella kunder som vi presenterat lösningen för. Förhoppningsvis kan vi berätta mer inom några veckor.
Av Hilda Hultén