Nya anfall från Huthirebeller efter terrorstämpling

USA valde i förra veckan att terrorstämpla Huthirebellerna i Jemen. Rebellerna svarade direkt med att attackera ett amerikanskt handelsfartyg med drönare. Samtidigt börjar det råda brist på containrar i kinesiska storhamnar, vilket kan elda på inflationen igen.

Trots att den USA-ledda koalitionen som ska säkra Röda havet upprepade gånger slagit tillbaka och anfallit Huthirebellerna i Jemen så fortsätter gruppen anfalla handelsfartyg som seglar genom området. Därför beslutade USA i förra veckan att terrorstämpla organisationen, enligt uppgifter från bl a DN.

Huthierna svarade direkt med att attackera ett amerikanskt handelsfartyg med drönare. Enligt en brittisk maritim säkerhetsorganisation ska besättningen vara oskadd och en brand ombord ska ha släckts.

USAs president Biden har efter detta gått ut och sagt att man kommer fortsätta attackera rebellerna så länge de attackerar fartyg i Röda havet. Detta trots att koalitionens attacker hittills inte verkar stoppa rebellerna.

Flera stora rederier har valt att helt stoppa trafiken i Suezkanalen och Röda havet för att hellre segla den längre, men säkrare, vägen runt Godahoppsudden i Sydafrika.

Containerbrist och inflation

Det osäkra läget i Röda havet har fått containerfraktpriserna från Sydostasien att stiga med ca 200 procent sedan oktober enligt Xeneta, även om prisökningen verkar ha mattats av något enligt Shanghai Containerized Freight Index. DN skriver i en artikel att EU varnat för att detta kan ge ny fart till inflationen, vilket kan komma att förhindra kommande räntesänkningar.

Men enligt en artikel på Dagens Logistik den 18 januari flaggar nu branschen för containerbrist. Hans-Henrik Nielsen, global utvecklingsdirektör på containerfraktspeditören CargoGulf, menar att bristen kan ta industrin på sängen. Han kommenterar läget i ett inlägg på Linkedin:

“Vi håller på att omplacera resurserna så fort vi kan, och vi har även tagit på oss de allra sista partierna av nya leasingcontainrar. Men korttidsleasing innebär en enorm extra kostnad, marknaden är vad marknaden är… Och någon måste betala för detta”.

Av Emanuel Lehtonen