Nytt lager och drönarfartyg löser Askos Oslologistik

Asko, som ägs av Norgesgruppen, är Norges största dagligvarugrossist, och försörjer butikskedjor som Kiwi, Meny och Spar. De senaste åren har företaget miljardinvesterat i ett nytt automationslager och autonoma, helelektriska fartyg för att lösa bolagets största logistiska utmaning: att försörja Osloregionen med dagligvaror på ett transporteffektivt och miljövänligt sätt. 

Ur Dagens Logistik nr 3 2022 – nytt nummer ute nu!

Norge är liksom Sverige ett avlångt och glesbefolkat land, och man skulle kunna tro att de stora avstånden är den stora logistiska utmaningen för en dagligvarulogistiker som Asko. Men i stället har den tätbefolkade och geografiskt utmanande Osloregionen varit den stora huvudvärken:

– Vårt problem har varit tredelat: dels behövde vi lagra fler varor då sortimentet hela tiden ökar. Dels vi ville vi minska transporterna till kunderna och mellan våra olika lager och distributionscenter, som blir extra långa eftersom Oslofjorden delar regionen i två delar. Därtill har vi velat öka flexibiliteten, och kunna försörja kunderna från olika lager, berättade Rune Haagensen, projektledare inom IT och logistik på Asko, när han tillsammans med kollegan Ali Zeybek talade på IMIs supply chain-konferens i början av september. 

Askos lager kring Oslofjorden – den nya autonoma färjelinjen förbinder lagren där fjorden smalnar av. Illustration: Norgesgruppen.
Rune Haagensen. Foto Hilda Hultén.

Högsta miljöcertifieringen i Norden

Asko har totalt 14 regionallager i Norge, varav fem i Osloregionen och ett högautomatiserat centrallager för färskvaror i Vestby söder om Oslo. Någon yta för att bygga ut något av de befintliga lager i regionen fanns inte, vilket gjorde att Asko som en första del i lösningen valde att bygga ett nytt helautomatiserat lager för butikspåfyllnad för frys- och torrvaror; Asko Oslofjord i Sande – kedjans tredje automatiserade lager, en investering på 1,3 miljarder NOK. 

Lagret är 28 000 kvm stort med 30 meter i takhöjd i två temperaturzoner och invigdes i augusti. Automationslösningen från SSI Schäfer har dubbla höglager, miniload-kranar, robotlösningar och helautomatiserad lagring och depalletering av pallar. Lagret är byggt med grön betong, solceller och sedumtak och blev i augusti det första i Norden som klarat miljöcertifieringen Breeams nivå Outstanding.

Lagret kommer kompletteras med ett kyllager som öppnar 2023. 

Askos nya lager i Sande. Foto Asko.

Knäckte koden under covid

Med lagret i Sande har Asko lyckats utöka kapaciteten i regionen. Kvar att lösa var sourcingen från bolagets olika lager för att kunna öka flexibiliteten och att korta transportsträckorna. 

– Vi har haft liten eller ingen flexibilitet alls i sourcingen mellan lager för utleveransen, berättar Ali Zeybek, IT-ansvarig för lager och automation på Asko. 

– Vi har arbetat på en multistreamlösning länge, där vi kan flytta kunder och ordrar mellan olika lager, men länge utan att komma någon vart. Under Covid kan man säga att vi knäckte koden, problemet nästan löste sig själv: Vi bad vår systemleverantör IMI att bygga in en lösning i vårt nya WMS-system för att hantera om något lager föll bort i produktionen, t ex för att personalen var sjuk. När funktionen var klar insåg vi att vi med ganska lite modifiering kunde använda den i vår multistream-lösning. 

Autonoma elektriska färjor

Autonoma och helelektriska fartyg förbinder landsidorna av Oslofjorden. Foto Asko.

Asko har satt tuffa klimatmål och ska nå nettonollutsläpp i transporterna till 2026. Den nya IT-lösningen var en pusselbit för att minska transporterna –  men för att konsolidera och effektivisera flödena mellan lagren, som idag transporteras runt fjorden via Oslo har bolaget också miljardinversterat i en helt ny, elektrifierad distributionslösning för regionen, med eldrivna dragbilar och en egen färjelinje som flyttar Askos trailers över Oslofjorden mellan Hortens och Moss. 

Den 15 september invigdes färjelösningen och de två nya elektrifierade fartygen döptes till MS Therese (efter Johaug) och MS Marit (efter Björgen). Initialt är färjorna bemannade, men om ett par år ska de köra helt autonomt.  

– Idag kör vi 150 diesellastbilar om dagen mellan våra lager i Sande och Vestby genom Oslo på hårt trafikerade vägar. Den nya lösningen är helt elektrifierad och kortar våra körsträckor med två miljoner kilometer om året och 5 000 ton i minskade CO2-utsläpp. 

Av Klara Eriksson