Ökade risker i försörjningen

Bryssel-baserade riskexperten Tobias Larsson har längre erfarenhet än de flesta av teknik- och AI-baserade lösningar för att kartlägga risker och säkra globala försörjningskedjor. Logistik & Transport den 24 oktober så talar han under rubriken “Motståndskraften i våra förädlingskedjor” där han ger sin syn på teknikutvecklingen framåt.

Tobias Larsson har lång bakgrund på DHL, och fick upp ögonen för riskanalys i samband med jordbävningen i Japan år 2011.

– Jag började på DHLs innovationsavdelning i tron att jag skulle jobba med lagerrobotar och autonomt körande, men det blev riskhantering istället, konstaterar han. 

Jordbävningen hade epicentrum utanför japans nordöstra kust och följdes av en kraftig tsunami: Ödeläggelsen blev obeskrivlig: Kärnkraftverket i Fukushima havererade, minst 15 000 människor dog och totalt beräknas de materiella skadorna till 1 100 miljarder kronor. 

Den japanska staden Otsuchi i mars 2011, några dagar efter jordbävningen och tsunamin. Foto Flickr/Al Jazeera

En bransch som drabbades hårt var bilindustrin: Honda, Toyota, Nissan och Subaru hade alla fabriker i regionen och tvingades stänga direkt. Stoppen spred sig sedan snabbt i och utanför Japan, där även icke-japanska tillverkare drabbades i hela världen: allt från färg och elektronik till motorer och växellådor visade sig komma från Japan och dess invecklade tillverkningskluster. Många komponenter var dessutom en-källiga, inte bara från samma tillverkare, utan från en enda anläggning hos denna tillverkare. 

– Många företag visste inte var deras underleverantörer hade sina fabriker och vilka som drabbats. Förädlingskedjan var som en vit fläck på kartan, konstaterar han.

DHLs innovationsavdelning med Tobias Larsson i spetsen började jobba på en lösning: Resultatet blev en mjukvara för att kartlägga risker i försörjningskedjor. 

Mjukvarulösningen och produkten blev sedermera ett fristående SaaS-bolag; Resilience360, som Tobias Larsson blev grundare och vd för. 

– Fördelen med att vara en “intraprenör” var att vi hade tillgång till en global försäljningsorganisation och logistikexperter i världens alla vrår som kunde förse lösningen med data och analyser. Men för att kunna sälja lösningen brett och göra kapitalanskaffningen smidigare behövde den frikopplas från DHL.

Minnet är kort

– Logistikbranschen är fortfarande i sin linda innovationsmässigt, Säger Tobias Larsson. Foto Privat

Bolaget växte stadigt och antalet kunder som prioriterade riskhantering ökade visserligen, men den första tiden var även full av utmaningar: 

– Företagen glömde snabbt bort det här med risk. Mellan 2012–2018 tävlade man istället om att minska kapitalbidning och säkerhetslager för viktiga komponenter. Det var tufft att sälja in en riskhanteringstjänst under de åren. 

Logistikbranschen är fortfarande i sin linda innovationsmässigt

I slutet av 2019 förändrades dock situationen drastiskt: Covid kom, följt av förändrade konsumtionsbeteenden, brist på halvledare, plötsliga svängningar i volymer, och bullwhip-effekter och köbildning i hamnar.

– Plötsligt fokuserade alla på resiliens: Vi gick från en genomsnittstid på 9 månader per affär till att göra affärer på 17 dagar.

Flera globala risktrender

2020 lämnade Tobias Larsson Resilience360, som idag går under namnet Everstream Analytics och är numera fristående expert, rådgivare och styrelsemedlem åt olika bolag som jobbar med riskanalys och transparens i förädlingskedjor, bland annat skåneföretaget vchain AB och Altana AI. Även om han tror att det finns en viss risk att pendeln kommer att svänga tillbaka igen, så finns det tydliga incitament för strategisk riskhantering idag. 

– Riskerna ökar och vi har vi en ny geopolitisk situation i värden. Sen har vi hållbarhetsfrågan, det har aldrig tidigare kommit så mycket lagstiftning inom supply chain som nu.

Samtidigt som kraven på riskhantering växer går teknikutvecklingen snabbt, menar han.

– AI har t ex blivit jätteviktigt inom riskanalys och det kommer att ske otroligt mycket framåt: Logistikbranschen är fortfarande i sin linda innovationsmässigt. 

Hör Tobias Larsson tala om att minska risk i försörjningskedjor på Logistik&Transport, tisdag f.m. 24 oktober.