Bygg- och miljönämnden i Örebro kommun har klubbat igenom detaljplanen för en ny stor kombiterminal i Törsjö, Örebro. Problemet är att det handlar om att förvandla 114 hektar jordbruksmark till ett logistikcentrum, något som LRF vill stoppa. Det rapporterar SVT.
Jordbruksmarken vid Törsjö ligger på andra sidan järnvägen om den befintliga Törsjöterminalen i Örebro, vilket ger närhet till både järnväg och riksväg 51. Marken ägs av den privata exploatören Törsjö logistik AB, som i sin tur ägs av Catena, Lokalhusman och det kommunägda bolaget Örebroporten. Kommunen motiverar beslutet med att bygget av en ny kombiterminal är av samhällsviktigt intresse.
– Värdet av den här etableringen har bedömts högre än de andra värdena, säger kommunstyrelsens ordförande John Johansson till SVT.
Nu är remissrundan klar och bygg- och miljönämnden har klubbat igenom detaljplanen, som slår fast att 114 hektar jordbruksmark ska förvandlas till ett nytt logistikcentrum. I april ska förslaget upp i kommunfullmäktige för beslut.
LRF är kritiska
SVT rapporterar också att valet att exploatera jordbruksmarken har mötts av kritik från Lantbrukarnas riksförbund, LRF, i Örebro. som planerar att överklaga om detaljplanen går igenom. Framför allt handlar kritiken om livsmedelsförsörjningen och att jordbruksmarken behövs. LRF menar att den frågan blivit mer aktuell i och med kriget i Ukraina, inflationen och klimatförändringarna.
– Du har ju järnvägen och väg 51 som en väldigt bra barriär, så att man inte ska lockas att ta det där steget ytterligare och ytterligare. Det är väldigt lämpligt att stanna där man är, säger LRF Örebros regionordförande Per Willén till SVT.
Bland kritiken finns också anmärkningar på bullernivå, att en kombiterminal redan finns i Hallsberg och att livsmiljöer förstörs för flera arter.