Pandemin blåser förbi – men de stora trenderna kvarstår

Erik Sjöström, Green Carrier, spår en snabb digitalisering av speditörsbranschen i vågorna efter Covid. Generellt kommer megatrender som digitalisering, hållbarhet och automation snabbas på och befästas, medan själva krisen kommer blåsa över. 

–  Många andra branscher har digitaliserats och förändrats snabbt de senaste åren, men inom spedition är det fortfarande en hel del handpåläggning. Där tror jag att vi kommer att få se en stor omvandling, sa Erik Sjöström, innovationschef inom freight services på Greencarrier på SCTS (Sweden China Trade Council)s webinar om stigande fraktkostnader i februari. 

Samtidigt har kunderna under pandemin haft ett extra stort behov av kunskap och hjälp att analysera vad förändringarna innebär för just dem. 

– Kunderna har behövt prata med någon och här har vi verkligen kunnat fylla en funktion. Jag tror speditörer kommer utvecklas mer mot att vara en kunskapspartner i framtiden.  

Han beskriver pandemin som ett “lackmustest” och en förändringsdrivare.  

– Industrin har haft fokus på massproduktion, effektivitet och kostnadseffektivitet tidigare. När covid kom insåg vi att vi kanske behöver titta på vad vi menar med en bra logistikkedja, att det inte bara handlar om kostnadseffektivitet, utan även om att bygga agilitet och robusthet.  

Följ de säkra trenderna

Generellt tycker Erik Sjöström att man som företag bör fokusera mest på att vad vi säkert vet kommer att ske på sikt. Sådana trender är exempelvis elektrifiering, automatisering  och hållbarhet. 

– Man måste fokusera det som vi vet kommer, och som inte går att göra något åt. Det går inte att stå emot utan där måste man åka med och anpassa sig. Covid har varit som en slags tsunami som slog över oss alla. Men det är de långsiktiga trenderna som maler ned oss till sand, sa Erik Sjöström.

– Tillverkar man växellådor så gäller det att ha koll på att elbilar inte har växellådor. Automatiseringstrenden påverkar exempelvis kinesisk produktion, som varit inriktad på billig arbetskraft, medan hållbarhetsutvecklingen påverkar olje- och gasindustrin.  

Optimera utifrån värdeflödet 

Ett annat tips på vägen är att tänka mer holistiskt – så att olika avdelningar inom företaget har koll på vad de andra gör. . 

– Ofta har de som jobbar med försäljning till exempel ingen aning om vad som händer i logistikledet eller om det är stökigt på produktionssidan i Kina. Detta har blivit ännu tydligare under pandemin. 

En nyckel till att optimera en kedja är att alla i den vet vad som händer. 

– Sätt er i samma rum så kommer det börja hända grejer. Det gäller inte bara inom bolaget utan även med partners. Om man bygger långsiktigt förtroende mellan aktörerna är det mycket enklare att hjälpa till att lösa problemen som uppstår, det gäller inte minst för oss speditörer. Det här är ju inget nytt, men väldigt aktuellt fortfarande. 

Förbered det du kan

Erik Sjöströms viktigaste tips för att förbättra sin försörjning är förberedelse. 

–  Man kan summera detta med ingen spaning –  ingen aning.  I restaurangbranschen kallas det för “mice en place”- att förbereda allt man kan förbereda. Sen får man ju anpassa beroende på situation, men om vi tar in och förbereder det vi vet kan vi ställa om snabbare. Vi har en oerhörd massa data idag, men vi är samtidigt otroligt dåliga på att använda den och visualisera den så att alla begriper. 

De som är bäst på snabb omställing, inte minst grön sådan, blir vinnarna på sikt, spår han. 

– Covid var, med all respekt, ett “bump in the road”. Detta kommer att blåsa över, och  bli “normalt” igen. Men de långa trenderna med AI, elektrifiering, urbanisering etc – det kommer verkligen vara en perfekt storm. 

Av Hilda Hultén