Pär Svärdson fortsätter rigga Apoteas logistikkostym för att säkra bolagets framtida tillväxt – som han har stora planer för. Efter utökad yta och stora investeringar i automation följer nu en storsatsning i Varberg, mellan Göteborg och Malmö: ett 40 000 kvm stor lager som kommer att automatiseras i högre grad än Morgongåva, och det redan från start.
Pär Svärdson har uttryckt den tydliga målsättningen att göra Apotea till Sveriges största apotek, och är en god bit på väg. Under pandeminåret 2020 låg tillväxten på 50 procent och 2021 landade omsättningen på 4,6 miljarder kronor, och Apotea blev en s k unicorn, värderad till över en miljard USD.
Men pandemin pressade även Apoteas logistik till bristningsgränsen, och de senaste åren har investeringarna i ny lageryta och automation avlöst varandra – där en ny lagersite för södra Sverige är den senaste satsningen.
Läget: Varberg och Holmagärde industriområde, var Apoteas förstahandsval, förklarar han i en intervju med Dagens Logistik.
– Vi har känt länge att detta läge är ett väldigt bra alternativ för oss. Från Varberg kan vi erbjuda snabba leveranser både till Göteborg och Malmö. Vi tog kontakt med kommunen och de har varit väldigt tillmötesgående och positiva, berättar Pär Svärdsson, och tillägger att om inte det geografiska läget är allt för ett e-handelslager, så är det “nästan allt”.
– Varberg var vårt förstahandsval av den anledningen, vi vill verkligen vara där. Sedan är det lite samma känsla som Morgongåva faktiskt, fast en större ort då.
Högautomatiserat från scratch
Apotea köper 62 000 kvm mark i Holmagärde industriområde av kommunen, i “en av kommunens största markaffärer genom tiderna”, enligt lokaltidningen Hallands Nyheter.
– Efter alla turer känns det jätteskönt att vi kan landa in det här. Det kommer att betyda mycket för Varberg. Dels är det den här framåtandan och att företag tittar på Varberg och ser att det är en spännande region att vara i. Sedan betyder det mycket med alla arbetstillfällen också så klart, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör på Varbergs kommun till tidningen.
400 nyanställningar
400 personer beräknas behöva anställas på lagret, som kommer leverera ut en miljon paket i månaden – lite mindre än vad Morgongåva gör idag, ett lager som sysselsätter 800 personer.
Ni skriver att lagret blir “högautomatiserat”, innebär det i högre grad än Morgongåva?
– Det vi planerar är ett högt automatiserat lager, med så mycket automation och så mycket robotar som tekniken tillåter, säger Pär Svärdson, som vet vad han vill ha “men inte riktigt valt leverantör”.
Det låter dyrt, blir det inte tufft att finansiera den här automationssatsningen i dagens finansiella läge?
– Inte för oss då vi är ett lönsamt företag. För andra som inte har en verksamhet som fungerar skulle det vara tuffare att ge sig på ett sådant här projekt, säger Pär Svärdson.
– Men det som kommer bli utmanande är att få tag i prylarna, med halvledarbrist och allt vad det är. Leveranstiderna är väldigt långa och vi planerar ju att öppna det här lagret om 1,5 år.
Lagret kommer förse den sydsvenska marknaden med svenska produkter och läkemedel. Pär Svärdson har uttalat sig om att Apotea ska bli en nordisk aktör, men det kommer aldrig ske från ett svenskt lager, förklarar Svärdson.
– Förvärv kan bli aktuellt framöver, men vårt fokus är Sverige.
Elproduktion och elfordon
Två lagerpunkter varav ett lager för södra Sverige i Varberg kommer även innebära kortare transporter för Apotea, vilket går hand i hand med deras klimatmål: Apotea har förbundit sig till Science Based Targets 1,5 gradersmål och ska minska utsläppen i hela leverantörskedjan. En miljözon har skapats runt Apoteas lager i Morgongåva, dit bara fordon av en viss miljöklass får komma, och e-handlarens paket samåker till transportörernas terminaler i Rosersberg med totalt tre ellastbilar, en frakttjänst som Apotea köpt av Einride.
– Vi låter alla paketen åka buss till Stockholm – och inte vilken buss som helst utan en elektrifierad sådan. I stället för 20 olika lastbilar kommer de här tre ellastbilarna ligga och pendla, berättar Pär Svärdson.
– Vi planerar också att genomföra samma typ av transportupplägg från Varberg till Malmö och Göteborg när Varbergslagret står färdigt.
Lösningen håller just nu på att rampas upp, och transportörernas flöden flyttas över eftersom. Den beräknar att minska Apoteas indirekta koldioxidutsläpp med 4000 ton till 2025.
– Men det krävs otroliga laddare för att ladda de här fordonen, konstaterar Svärdson. Elförsörjningen i Varberg ska dock liksom i Morgongåva säkras med egna solpaneler, som över året gör Apotea självförsörjande på el.
Byggstart av det nya lagret planeras till hösten 2022 så att verksamheten kan vara igång årsskiftet 2023/2024.
Av Klara Eriksson