Pengaregn över Ingrid: “Känns bananas”

Leveransplattformen Ingrid tar in ytterligare 230 miljoner från Verdane och Schibsted Ventures och uppmärksammas i en artikel tekniksajten Tech Crunch: “Det känns bananas”, kommenterar Anders Ekman, medgrundare av Ingrid, den senaste rundan till Dagens Logistik.

Många unga bolag som satsat hårt på tillväxt i stället för lönsamhet har sett att kapitalet sinat de senaste åren. Men leveransplattformen Ingrid har lyckats ta in nytt kapital både förra året (100 mkr) och nu – då man landar 230 miljoner kronor, vilket svenska Breakit och amerikanska Tech Crunch, var först att rapportera om. Ingrid grundades 2015 av Piotr Zaleski och Anders Ekman, och Anders Ekman beskriver uppmärksamheten i Silicon Valley-baserade tech-sajten Tech Crunch som något av en personlig milstolpe.

– Det är stort – det är ändå något som alla startups vill lyckas med, att bli omnämnda där, och ett kvitto på att man gör någonting rätt, säger Anders Ekman.

Ingrid-mognad i Sverige

Att få en artikel i Tech Crunch var inte helt självklart, menar han, då förståelsen för Ingrids erbjudande inte är lika stor i USA och andra europeiska länder.

– I Sverige finns det en mognad för det vi gör men internationellt finns behovet, men där är konsumentförväntan inte lika hög. Det gör att vi tvingad utbilda marknaden om hur man kan jobba med en multi carrier-strategi –  hur det ger bättre förhandlingsläge gentemot transportörerna och gör det möjligt att styra volymerna, säger Anders Ekman.

Last mile-segmentet ser väldigt olika ut mellan olika länder, i vissa används enbart hemleverans, i andra är det vill man betala efter att varan levererats, i andra är paketskåp populärt. I många länder är Amazon den dominanta e-handelsplattformen som varit ledande kring att erbjuda snabba och säkra leveranser medan det t ex i Sverige – utan Amazons dominerande inflytande – utvecklats ett eget ekosystem med ett tio-tal transportörer kring den inhemska e-handeln, och mjukvarubolag kring den.

Satsar internationellt

Ingrid etablerade sig i Nederländerna och England under 2023, två länder där det liksom i Sverige finns ett flertal aktiva transportörer, som detaljhandelsbolagen kan jobba med i sin checkouter.

– Vi har ju nu varit i England i sex månader och försöker där att komma fram med budskapet att börja ifrågasätta gamla sanningar kring leveranser – som att fri frakt är vägen framåt. Vi vill att man i stället börjar testa och ställa olika fraktalternativ mot varandra, och titta på hela ordervärdet i stället för på frakt och köp separat. Därigenom kan man öka lönsamheten i sin affär, säger Anders Ekman.

Att fatta datadrivna beslut baserade på vad som är den lönsamma ordern och vem som är den lönsamma kunden, och att testa sig fram, är tillvägagångssätt som Ingrid både erbjuder och som de menar har effekt för lönsamheten. Ingrids första produkt var en fraktväljare, därpå lade man till ett TA-system och tracking, och sedan förra året har man även en returtjänst efter förvärvet av aktören Turnr. Idag har Ingrid drygt 250 e-handlare som kunder, och över 100 anställda. Bland annat är man inblandad i Sveriges senaste transportörs-tillskott: Ica Paket. Drygt 40 miljoner ordrar går över plattformen varje år.

– Vi tycker idag att vi har ett heltäckande erbjudande men vi fortsätter såklart att utveckla produkten, bland annat investerar vi i AI t ex för bättre förutsägbarhet kring leveranstider och returer, och vi fortsätter investera i vår internationella expansion.

Av Klara Eriksson