Sedan någon månad skickas delar av Plantagens e-handelssortiment ut från TPL-aktören Almroths lager i Norrköping.

– Vi utökar vår e-handel och behövde en flexibel lösning. Och Norrköping är en bra lokalisering för oss, säger Niklas Svensson, supply chain-chef på Plantagen.
Plantagen säljer växter och trädgårdstillbehör, med allt från krukor till grillar och utemöbler i Sverige, Norge och Finland, med centrallager i Trollhättan och plantterminaler Helsingborg och norska Moss. Nu utökas e-handeln med bland annat ett e-handelslager för utvalda delar av det ”torra” sortimentet, alltså inte växter, hos TPL-aktören Almroths i Norrköping.
– Vi satsar på att utöka vår e-handel och behövde en flexibel lagerlösning vilket Almroths kunde erbjuda. Dessutom är Norrköping en väldigt bra lokalisering för oss, sett till var våra kunder finns, säger Niklas Svensson.
Drömkund för Almroths
För Norrköpingsbaserade Almroths, som nischat sig på TPL-lösningar för e-handeln, är Plantagen en bra kund sett till säsongsvariationer.

– De flesta av våra kunder har sin försäljningspeak på hösten med kulmen vid black week och julhandeln. Att få in en kund som Plantagen, som har sin peak under våren är fantastiskt för oss, eftersom det utjämnar produktionen över året, säger Almroths vd Carl Svensson.
Att aktiviteten koncentreras till en kort period är ett problem för hela e-handelsbranschen, och ställer till problem för TPL-aktörerna, menar han.
– Black week skapar ett berg av arbete som blir svårt att hantera utan att öka kostnaderna, man får jobba dygnet runt för att hinna med. Logistikjättar som Postnord och DB Schenker höjer fraktpriserna under den perioden, och jag förstår det. Men det är inget som vi som mindre aktör kan göra, då lämnar kunderna oss.
Istället behöver man bygga bort effekterna av black week.
– Där har ju även e-handelsbranschen ett ansvar, men för oss som TPL-aktör så gör vi det genom att hitta en bra mix av uppdrag.
Av Hilda Hultén