Automationsgraden bland svenska e-handlare har vuxit starkt de senaste åren: plock och pack automatiseras och möjligheten att öka kapaciteten på befintligt yta ökar. Men vad väntar framöver? I det tredje och sista avsnittet av Automationsskolan är framtiden i fokus; med AI och förfinad plockteknik i lagren – en utveckling som kommer att påverka hela leveranskedjan.
Automationsskolan är en poddserie i tre delar om e-handelsautomation, som produceras som ett betalt samarbete mellan Knapp, Dagens Logistik och podden Ehandelstrender. I det första avsnittet introducerades ämnet av Hilda Hultén på Dagens Logistik, Tobias Henriksson, automationsleverantören Knapp och Johanna Linder på logistikkonsulten Proflow. De talade om när det är dags att automatisera, hur man bäst går tillväga och vilka minor man ska undvika att kliva på.
I avsnitt två av poddserien Automationsskolan träffade vi en som gjort jobbet: Olle Carls, ansvarig för logistikutveckling på Apoteket AB, som berättade om Apotekets automationsresa och som gav sina bästa tips för den som står överväger lagerautomation.
Framtiden nästa!
I avsnitt tre av podden blickar vi framåt, och spanar kring vad framtiden bär med sig, tillsammans med Knapp Sveriges vd Mikael Holmqvist och sälj- och projektchef Tobias Henriksson samt Hilda Hultén, fackredaktör Dagens Logistik.
I avsnittet berättar poddeltagarna om olika tekniker för att automatisera plocket. Alla “goods to man”- lösningar bygger på i stort sett samma principer: varor lagras i fack: horisontellt eller vertikalt, och robotar åker längs med denna yta och samlar ihop varorna som behövs till en order som sedan transporteras vidare till en “människa” (eller ytterligare en robot). Autostore lagrar lådor på höjden i en kub, som robotarna åker ovanpå och plockar; en skyttel åker i kanaler mellan racks som lagrar varorna på höjden och exempelvis en miniload har en kran som plockar varorna från fack på sidorna. Det finns även lösningar då själva hyllan med fack flyttas av en AI-styrd robot, exempel är Amazon-ägda Kivas och Grey Oranges tekniker. Dessutom finns en del andra lösningar som är mer en del av en helhetslösning
Kan man säga att någon lösning passar en viss typ av e-handelsflöden generellt?
– Nej, jag tror mer det har att göra med vilken hastighet och hur mycket lagring behöver du? Hur många SKUer har du och positioner behöver du, och hur många plockorder ska plockas och skeppas på en viss tid: Det dikterar mer vilken lösning du behöver, säger Tobias Henriksson i podden.
Prisnivån på lösningarna är olika, liksom hastigheten: Skytteln är snabb och gör att hela sortimentet blir lika tillgängligt, medan en robotlösning som Autostore är lite långsammare men sorterar så att det högomsatta sortimentet är lättillgängligast och snabbast att plocka. Automation gör det också enklare att prioritera ordrar från kunder i lojalitetsprogram, eller ge de som betalar extra en snabbare leverans.
AI-stödd teknikutveckling
Sverige och Norden ligger långt fram inom lagerautomatisering i jämförelse både USA och Asien.
– Jag skulle säga att vi absolut är världsledande här i Europa och Norden, det har ju med kostnader för arbetskraft att göra. Sen börjar den amerikanska marknaden att växa starkt och även i Asien, där drivkrafterna kanske snarare är att få till snabbare leveranser, säger Tobias Henriksson.
Framöver kommer särskilt IT-stödet att utvecklas, och mycket kan göras oerhört mycket bättre med hjälp av AI: robotarna kan samspela bättre och mjukvaran kan också bättre koppla samman det som händer i lagret med det som händer innan och efter hanteringen i lagret.
Inom Knapp används AI bland annat för att lära upp självlärande plockrobotar till bättre greppteknik, där alla företagets kunders plockrobotar är sammankopplade och lär av varandra, världen över, berättar Mikael Holmqvist.
– Mycket av problematiken kring plockrobotar har varit greppkvaliteten, att få den att funka: Om det är en rund burk eller en fyrkantig låda: Roboten testar och lär sig, och när den hittar ett grepp som fungerar för en viss form, delar den med sig kunskapen till alla andra robotar vad den lärt sig.
Nano-fulfilment framtiden
När det gäller framtidens lager så handlar det inte bara om stora, högautomatiserrade lagerlådor, och “mystiken” som funnits kring automation kommer delvis att förvinna, tror Hilda Hultén.
– Idag tänker nog många på automation som ett lager med en stor och dyr lösning. Men automation kommer att bli en naturlig del i alla processer i försörjningen, inte bara inne på lagret.
Automationslösningar går också att implementera i exempelvis obemannade bensinmackar så att kunderna kan handla exempelvis mjölk eller bröd från en skärm samtidigt som de tankar, som sedan leveraras fram automatiskt i en lucka med robotar, en lösning Knapp just nu testar i Österrike.
Mikael Holmqvist tror att framtiden är en kombination av automatiserade centrallager och “micro fulfilment”.
– Kombon av stora distributionscentraler och “micro fulfilment” är viktig, där exempelvis en del av butiksytan läggs intill i en automation för att kunna tillhandahålla väldigt snabba leveranser “same day delivery” osv. Nästa steg blir nano-fulfilment, och butiker där påfyllnaden och leveransen är helt automatiserad, säger Mikael Holmqvist.
Av Klara Eriksson
Samtliga avsnitt av Automationsskolan här:
Del 1: Så lyckas du med lagerautomation
Del 2: Apoteket automatiserar 85 procent av plocket
Del 3: Framtidens lagerautomation