Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023. Sett till hela första kvartalet är tillväxten tvåsiffrig, och landar på 11 procent.

E-handeln fortsätter att växa i omsättning under 2024 jämfört med 2023. I mars stannade dock omsättningstillväxten på 1 procent efter att under januari och februari ha uppvisat tvåsiffriga tillväxttal. Totalt under första kvartalet uppgår omsättningstillväxten till 11 procent. Det innebär att e-handelns långa period med negativ omsättningstillväxt bryts efter nio kvartal. Tillväxten är dessutom den starkaste sedan första kvartalet 2021.

– Årets första kvartal är det första på över två år som visar en positiv omsättningstillväxt, detta trots att mars månads siffror inte är fullt lika starka som januari och februari. Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Nästintill samtliga varukategorier ökar i omsättning under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2023. Absolut starkast utvecklas möbelhandeln, som studsar tillbaka från en mycket svag fjolårsförsäljning, men omsättningstillväxten är generellt hög och indikerar med tanke på den avmattande inflationen även volymförsäljningstillväxt i flertalet branscher. Ett tydligt undantag är dock bygghandeln som fortsätter att sjunka kraftigt i omsättning på nätet

– Även e-handeln påverkas av inflation och höga räntor. Justerat för inflationen ser vi att e-handelsvolymen sjönk med cirka 1 procent jämfört med förra året, vilket är ett kvitto på handelns tuffa situation just nu. Positiva signaler i form av sänkta räntor och kommande räntebesked bådar dock gott för e-handeln fortsättningsvis, fortsätter Per Ljungberg.