Postnord spår explosionsartad jul-ehandel

Våren 2020, då coronapandemin lamslog Sverige, såg en exceptionell e-handelstillväxt på 49 procent och årets julhandel kommer blir en riktig pärs för e-handeln, spår Postnord e-handelsexpert Arne Andersson. – Jag tror det formligen kommer att bli en explosion, det kommer att bli en utmaning för alla.

Siffrorna för andra kvartalet 2020 släpptes på Postnord Retail Day i september, som i år hölls digitalt, och har föregåtts av siffror som bygger på konsumentundersökningar – men det var först nu som företagen själva redovisade sin tillväxt. 

– Det är den högsta kvartalstillväxten som vi någonsin sett i e-handelns historia, och det är inte troligt att vi kommer upp i de talen igen, konstaterade Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, och konstaterade att USA – som ändå haft utbredda lockdowns – “bara” såg en tillväxt på 44 procent under samma period. 

– Det är helt sjukt! sammanfattade Arne Andersson på dalmål.

Carl-Fredrik Teder. Foto Klara Eriksson.

Redan kvartal ett märktes pandemin av på tillväxtsiffrorna, som då landade på 17 procent (prognosen för helåret 2020 var 11 procent). De senaste siffrorna – för augusti 2020, landade på lugnare 25 procent. 

Men en sådan tillväxt, lagd på vad som är vanligtvis är e-handels verkliga peak-period: från Black Friday och framåt – kommer vara utmanande för alla aktörer. 

– Många satsar på automation idag och är väl förberedda på att ta emot den här ökande mängden ordrar, och även logistikföretagen är vana. Men ni som inte har förberett er – tänk på det här, och tänk sedan ännu mer på det, varnade Arne Andersson, som även tror att spontanhandeln under Black Week kommer öka ännu mer i år.

Tillväxt online, olika branscher 2020. Källa Postnord.

Gigantisk e-matsökning

Sett till vilka segment som vuxit mest och kanske även överraskat var det dagligvaruhandeln som verkligen drog iväg med en tillväxt på 115 procent andra kvartalet 2020. 

 – Det här har ju kunnat ske mycket beroende på att man erbjudit Click and Collect – man har kunnat hämta matkassar i butikerna över hela Sverige. Tidigare har e-handel av mat varit mer av ett storstadsfenomen med hemleveranser. Den här tillväxten är inte förvånande men superintressant – jag tror att det kommer vara drivloket för e-handelsutvecklingen framåt, spår Arne Andersson 

Andra segment som växte starkt var apoteksbranschen med 69 procent – inte så förvånande, och möbler och heminredning med 71 procent.  

– Man har sparat pengar genom att inte åka till Thailand och då har man sett om sitt hus eller sin tomt i stället, konstaterar han. 

Det som är det mest revolutionerande med det “tillväxthopp” hos svensk e-handel som vi ser nu, är att många äldre hittat till nätet – konsumenter som ingen förutspått någonsin skulle börja handla online. Andelen av befolkningen som e-handlade under andra kvartalet var 77 procent 2020 – mot bara 70 procent 2019. Störst var ökningen i åldersgruppen 65-79 år, där nu 67 procent e-handlar i genomsnitt under en månad, jämfört med 57 procent förra året.

De äldre har ändrat sitt beteende mest. Källa Postnord.

Fram med telefonen

När det gäller produktegment handlar de äldre såklart mycket mat och apoteksvaror. 

– Men 13 procent av dem över 70 har även börjat handla kläder t ex. Det här tror jag kommer påverka hur e-handlarna agerar – många väljer ex. bort kundtjänst med telefon, men det tror jag man behöver tänka över nu, säger Arne Andersson. 

Hur det ska bli framöver återstår att se. Enligt Postnords konsumentundersökningar är människor mindre oroliga över den personliga ekonomin än tidigare, men fortfarande oroliga över smittspridning – och ökar denna kommer konsumenterna fortsätta sky fysiska butiker. 

Prognos framåt. Källa Postnord.

Totalt förutspår Postnord  en e-handelstillväxt på 33 procent för helåret 2020, som landar på 116 miljarder i omsättning 2020. E-handeln tar ett hopp 2020, som gör att tillväxten kommer bli mindre åren efter. 

– Vi tror att tillväxten 2021 blir väldigt låg, eller nolltillväxt. Men det betyder inte att kunderna kommer gå tillbaka till fysiska butiker, säger Carl-Fredrik Teder.

Av Klara Eriksson