Från och med årsskiftet ingår rederier i EUs system för handel med utsläppsrätter (ETS). Nu varnar Finnlines för att det kommer leda till högre priser.
– Att minska utsläppen ligger i vårt gemensamma intresse, men det kommer att höja priserna på sjötransporter och påverka tidtabellerna, kommenterar Merja Kallio-Mannila, marknadschef på Finnlines.
Den 1 januari 2024 går sjöfartssektorn in i ETS (Emissions Trading System). Finnlines Merja Kallio-Mannila tycker att systemet är bra eftersom reglering krävs för att uppfylla utsläppsminskningsmålen i EUs Fit for 55-program. Men på kort sikt ser hon att priserna på sjötransporter lär öka.
– Att kompensera för utsläpp kommer öka kostnaderna för sjötransporter. Den gröna omställningen kommer också att bromsa logistiken genom att vissa rutter blir långsammare. Men det är ett mellansteg. När sjöfartsindustrin har tillräckligt med icke-fossila bränslen på plats kan takten för sjötransporterna öka igen, kommenterar Merja Kallio-Mannila, marknadschef på Finnlines.
Både Finnlines och andra rederier inför en ETS-miljöavgift som kommer tas ut på alla transporter. Miljöavgiften baseras på priset på utsläppsrätter, som varierar med börsen. För sjöcontainrar, bulkenheter och kombinationer kommer avgiften fastställas på metrisk basis. För traditionella bulklaster kommer avgiften baseras på ton.
– Vårt mål har varit att hålla miljöavgiften konkurrenskraftigt prissatt så att kunderna fortsätter att använda sjötransporter och volymerna inte minskar på grund av utsläppshandeln. Lågkonjunkturen påverkar ju ändå fraktflödena, kommenterar Merja Kallio-Mannila.
I den rådande ekonomiska nedgången, när alla kämpar med kostnadstryck, är högre priser knappast välkommet. Men Merja poängterar att ekonomin kommer börja återhämta sig förr eller senare. Och den gröna omställningen kräver investeringskapacitet.
– Den gröna omställningen kräver att företagen är lönsamma och investerar. Trots den ekonomiska situationen måste vi göra allt vi kan för att minska utsläppen. Och samtidigt måste vi kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga, kommenterar hon.